PROTOKOLL 04/22
KARLSØY FELLESRÅD/MENIGHETSRÅD

Tid: Tirsdag 6. desember 2022 kl. 09.00 – 14.20

Sted: Rådhuset, møterom Øyriket

Innkalt: Ove Kr. Øien, Svein Tore Pettersen, Bjørg Johanne Thomassen, Liv Marit Edvardsen, Tom-Arild Ottesen, Liz Marion Nilsen, Wiggo Klingenberg, Tove Rydningen, Idar Nordseth, Asle Cebakk.
Vara: Roy-Helge Karlsen, Åse Eriksen, Kirsten A. Gabrielsen, Wiggo Aune og Bjørg S. Thomassen.

Fremmøtte: Ove Kr. Øien, Bjørg Johanne Thomassen, Liv Marit Edvardsen, Tom-Arild Ottesen, Wiggo Klingenberg, Tove Rydningen, Idar Nordseth.

Ordfører Mona Benjaminsen deltok på møtet mellom kl. 10.00 og 13.00.

Forfall: Svein Tore Pettersen               Vara: Ingen

Forfall: Asle Cebakk                            Vara: Ingen

Forfall: Liz Marion Heika                     Vara: Ingen
Alle forfallene kom på møtedagen, derfor ble ingen varamedlemmer varslet.
 

Møteleder: Ove Kr. Øien                Sekretær: Annie Aune

Deltakelse: Alle fremmøtte deltok under hele møtet.         

SAKSLISTE:          

F-sak 37/22:           Godkjenning av protokoll fra møtet 01.09.22
F-sak 38/22:           Budsjettregulering 2022
F-sak 39/22:           Orienteringssaker og referater
F-sak 40/22:           E-post til rådet fra et rådsmedlem, datert 30.08.22
F-sak 41/22:           Sak unntatt off. (Sakspapirene utleveres på møtet)
M-sak 42/22:          Møte- og aktivitetsplan 2023
M-sak 43/22:          Diakoniutvalg
M-sak 44/22:          Gudstjenesteliste 1. halvår 202
M-sak 45/22:          Ofringer 1 halvår 2023
M-sak 46/22:          Nominasjonskomité til neste års kirkevalg
M-sak 47/22:          Diakonitjenesten i Karlsøy sokn har fått Kulturprisen 2022
F-sak 48/22:           Evt.

 

Ove Kristian Øien                                                   Annie Aune
Leder                                                                      sekretær

Protokoll sendt: Medlemmer og varamedlemmer i FR/MR, ordfører, kommunedirektør, Domprost, NH-Biskop.

F-sak 37/22: Godkjenning av protokoll fra møtet 01.09.22
Protokollen er tidligere utsendt og legges fram for godkjenning. Se vedlegg.
Vedtak enstemmig: Godkjent med følgende tilføying: Kommunenes representant er talt med i avstemming på M-saker, det skal han ikke.

F-sak 38/22: Budsjettregulering 2022
Saksopplysninger:

Budsjettregulering drift og investering:

  1. Innregulering av merforbruk på drift og innvestering fra 2021.
  2. Innregulering av varmepumper – til bruk i 2022.
  3. Innregulering egenandel forsikringssak Karlsøy kirke 2021 og 2022.

 

Konto

Ansvar

Funksjon

Beløp

Beskrivelse

15300

930

089

3900

Inndekning merforbruk 2021

19400

930

089

-3900

Inndekning merforbruk 2021

05300

090

089

14900

Inndekning udekket i inv.regnskap 2021

19400

930

089

-14900

Inndekning udekket i inv.regnskap 2021

15700

930

089

14900

Inndekning udekket i inv.regnskap 2021

09700

090

089

-14900

Inndekning udekket i inv.regnskap 2021

02350

055

042

-446949,6

Korrigering ansvar investering varmep.

07501

055

042

446949,6

Korrigering ansvar investering varmep.

02350

057

042

80000

Varmepumer 2022

07501

057

042

-80000

Varmepumer 2022

04290

057

042

20000

Varmepumer 2022

07290

057

042

-20000

Varmepumer 2022

02351

056

042

8000

Forsikringssak karlsøy Kirke

04290

056

042

14000

Forsikringssak karlsøy Kirke

07290

056

042

-14000

Forsikringssak karlsøy Kirke

19500

563

042

-8000

Forsikringssak karlsøy Kirke

15700

563

042

8000

Forsikringssak karlsøy Kirke

09700

056

042

-8000

Forsikringssak karlsøy Kirke

Vedtak enstemmig: Vedtatt som framlagt.

F-sak 39/22: Orienteringssaker og referater
a) Protokoll fra AU-møte 08/22, 09/22 (se vedlegg).
b) Brev datert 06.10.22 fra Nord-Hålogaland bispedømme om kirkelig organisering(se vedlegg).
c) Vikar for kirkegårdsarbeideren. Kirkegårdsarbeideren har vært sykemeldt siden 24.10. Det er satt inn en vikar i 100 % stilling på 3 mnd. kontrakt. Karlsøy kirkelige fellesråd dekker 50 % av lønnen og Karlsøy kommune dekker de resterende 50 %.
d) Kirketjener i Helgøy kirke. Det ble lyst ut timebasert stilling (tilkallingsvikar) som kirketjener i Helgøy kirke med søknadsfrist 20. november. Det er kommet inn 1 søknad.
e) Kirketjener i Reinskar kapell. Det er lyst ut timebasert stilling (tilkallingsvikar) som kirketjener i Reinskar kapell med søknadsfrist 15. desember.
f) Kirketjener i Ringvassøy kirke. Oppsigelsen er trukket tilbake.
g) Trosopplærer/barne- og ungdomsarbeider. Vi har ledig stilling som trosopplærer/barne- og ungdomsarbeider i ca. 30 % stilling fra 01.02.23. Denne stillingen lønnes fra kirkekontoret i Tromsø. Stillingsannonsen er lagt ut på sosiale medier med søknadsfrist 10.01.23. (Legges også på NAV).
h) Flygel i Ringvassøy kirke. Karlsøy menighet var i 2021 så heldig å få overdratt et fantastisk flygel fortjenestefritt i et gradvis overtakende eierskap, fra organist Ørjan Andreassen.
Flygelet ble nyanskaffet i 1988 til Storsalen i Tromsø Indremisjons forsamlingshus (nå Norkirken Tromsø).
I 2021 skulle dette erstattes av et elektronisk piano, og da benyttet organist Ørjan muligheten til å sikre seg det svært velholdte akustiske flygelet til en overkommelig pris — med sikte på en mangeårig drøm om å få et flygel på plass i nettopp Ringvassøy kirke - I mai 2021 var drømmen oppfylt.
Da flygelet var nytt, ble det spesialsydd et fôret og dekorert fløyelstrekk til dette av en lokal håndtverker. Etter nesten 35 års flittig bruk var trekket bemerkelsesverdig lite slitt utvendig, men hadde skjemmende skader på trekk/fôr og dekorfrynser.
Derfor ble Kjellaug Isaksen forespurt om mulighetene for reparasjoner av trekket, med sin bakgrunn i husflidslaget "Ulaflid" og sin kjennskap til folk og ressurser i lokalmiljøet.
Kjellaug tok engasjementet videre til sine medarbeidere i "Ulaflid", og forespørselen endte med at husflidslaget påtok seg å utforme et nytt fôret flygeltrekk som gave til Karlsøy menighet og Ringvassøy kirke. 
Det vakre trekket ble overlevert menigheten i etterkant av høymessen 4. september.
i) E-post fra Reinøy kirkeforening datert 29.11.22, med svar fra Idar Nordseth samme dag.
Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.

F-sak 40/22: E-post til fellesrådet fra rådsmedlem, datert 30.08.22
Fellesrådet fikk 30.08.22 tilsendt en e-post fra et rådsmedlem, med spørsmål som rådsmedlemmet ønsket svar på. E-posten ble gjennomgått og behandlet på AU-møte 08/22, der vedtaket ble følgende: «Hele E-posten settes opp som egen sak på neste møte i FR/MR, der vi i fellesskap går gjennom alle punktene i e-posten fra rådsmedlem til fellesrådet, datert 30.08.22.»

Spørsmålene/punktene fra rådsmedlemmet var følgende:

a) Drift av kirkevergekontoret ved kirkevergens fravær.
På møtet vi hadde på Vannøy høsten 2021 bragte kirkevergen frem problemstillinger rundt betjening av kirkevergekontoret når kirkevergen ikke er på kontoret, slik som ferie og avspasering. Jeg ba kirkevergen om å komme med en sak til fellesrådet om det var noe fellesrådet skulle ta en avgjørelse på. Kirkevergen la frem en sak på neste møte som vi ikke hadde noen reell saksutredning annet enn å påpeke at fellesrådet hadde arbeidsgiveransvaret for kirkevergen også i forhold til ferie og sykdomsfravær. Saken ble heller ikke behandlet på dette møtet.

Årsaken til at saken ikke ble behandlet i fellesrådet i 2021 er at fellesrådet ikke bør ta avgjørelser som griper inn i daglig leders lederansvar. Hvis fellesrådet hadde instruert andre kirkelige ansatte til å være vikar for kirkevergen ved kirkevergens fravær ville det ha vært en inngripen i daglig leders lederrolle. Jeg kan ikke huske at daglig leder har uttrykt at hun ikke klarer lederrollen. Daglig leder må sørge for stedfortreder funksjonen for seg og sine arbeidstakere ved planlagt og uplanlagt fravær.

Saksopplysninger: Kirkevergen har ansvaret for å skaffe vikar for de kirkevergen har arbeidsgiveransvaret for, det vil si kirketjenere og kirkegårdsarbeider. Kirkevergen har også ansvaret for å skaffe prest og organist ved kirkelige handlinger.
Når det gjelder vikar ved kirkevergens fravær, er det fellesrådets ansvar å skaffe vikar. Dette har ikke kirkevergen mandat til, og ligger under fellesrådets ansvar som arbeidsgiver.
Se også AU’s behandling av denne saken på AU-møte 08/22 under sak 20/22.
Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.

b) Utvalgenes funksjon
På et av de første møtene vi hadde etter valget ble det valgt administrasjonsutvalg, forhandlingsutvalg og arbeidsutvalg. Det har ikke vært lagt frem referat i fra verken administrasjonsutvalg eller forhandlingsutvalg siden dette valget ble gjort. Er det avholdt møter i henholdsvis administrasjonsutvalg og forhandlingsutvalg? Hvis ikke hva er årsaken til det?
Saksopplysninger: Under F-sak 29/19 ble det valgt kirkelig administrasjonsutvalg for en periode på 4 år.
Utvalget består av følgende medlemmer:
Fra fellesrådet: Øve Kr. Øien (leder i administrasjonsutvalget), Liz Marion Nilsen og Tove Rydningen.
Vara er Svein Tore Pettersen, Bjørg Johanne Thomassen og Wiggo Klingenberg.
Fra de ansatte: Edny Lundberg og John Thomassen.

På samme møte ble det valgt et kirkelig forhandlingsutvalg.
Utvalget består av følgende medlemmer:
Ove Kr. Øien (leder i forhandlingsutvalget) og Tom-Arild Ottesen. Vara er Svein Tore Pettersen og Liz Marion Nilsen.
Kirkevergen er sekretær for begge utvalgene.
Lederen i utvalgene innkaller til møte ved behov.
Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.

c) Delegasjonsreglement
Jeg kan ikke se og fått delegasjonsreglement eller en annen orientering om hva som er ansvarsfordeling mellom de forskjellige utvalgene. Jeg ber derfor at det utarbeides et typisk delegasjonsreglement som forteller hvilke myndigheter som ligger i de forskjellige utvalgene. Det må også innarbeides bestemmelsene i forskriften Kirkeordning for Den norske kirke § 11. Det er delegasjonsreglementet bør også kirkevergens delegasjon fra fellesrådet være beskrevet.
Vedtak enstemmig: Leder i menighetsrådet forespør hvordan andre menighetsråd har det i forhold til delegasjonsreglement.

d) Ledersamtale med kirkevergen.
Jeg ønsker at det gjennomføres en ledersamtale som beskrevet på KAs hjemmeside: https://www.ka.no/formedlemmeravfellesraad/ledersamtale. Bakgrunnen for at jeg ønsker en slik samtale gjort på den måten som beskrives fremstår som en ryddig prosess og fremgangsmåte.
Saksopplysninger: Leder i menighetsrådet har hatt faste møter med kirkevergen hver måned, der aktuelle temaer og problemstillinger har vært diskutert. Verken leder i menighetsrådet eller kirkeverge har savnet eller etterspurt møter/samtaler utover det vi allerede har.
Vedtak enstemmig: Leder i menighetsrådet tar kontakt med personalavdelingen i Tromsø kirkelige fellesråd for å få råd og hjelp om hvordan samtalen kan gjennomføres. Videre plan for samtalen gjøres på neste møte i menighetsrådet.

e) Kutyme og oppførsel i det offentlige rom.
I møtereferatet fra sist møte, under eventuelt, vises det til at vi diskuterte viktigheten av å være lojal mot vedtaket. I referatet står det ikke noe om hvorfor dette kommer opp, men ut fra referatet tolkes det som om at noen ikke har vært lojal mot vedtakene. Slik referatet står i dag mistenkeliggjøres en eller flere medlemmer av rådet som illojal. For å være illojal må en ha en posisjon der man kan velge å ikke følge et vedtak i fellesråd, dermed er det ikke så mange personer dette kan omhandle. Slik teksten står sier man rett ut at enten har leder, nestleder eller kirkevergen vært illojal mot vedtak som er gjort i fellesrådet. jeg kan ikke huske at det var det som var meningen med punktet.

Derimot kan jeg huske at saken det gjaldt hvorvidt koret på Hansnes skulle få leie kirkens lokaler eller ikke. Kirkevergen fremmet da en mistanke om at noen i rådet hadde lekket informasjon til korets leder om hva rådet ville bestemme seg for. Noe som igjen gjorde at korets leder sendte en mail til kirkevergen mens fellesrådet hadde møte, der leder av koret orienterte om at de ville bruke skolen til øvinger fra da. Det ble også i denne saken presisert at alle vedtak i menighetsrådet og fellesrådet er offentlig og skal være allment tilgjengelig for alle.
Saksopplysninger: Den aktuelle protokollen ble sendt menighetsrådet til godkjenning, og kirkevergen fikk ingen tilbakemelding på at teksten ble oppfattet som om noen ikke har vært lojal mot vedtakene.
Det står at vi diskuterte viktigheten av å være lojal, og det gjorde vi.
Vi ble også enige i at protokollene skulle gjøres synlig for allmenheten, noe kirkevergen har gjort med å legge de ut på kommunens hjemmeside under «Kirken».
I tillegg til protokollene fra møtene, har vi en møtebok der behandlingen og diskusjonen av sakene er skrevet ned. Denne blir oppbevart i en safe på kirkevergens kontor og er ikke offentlig.
Dette punktet ble også tatt opp på møte i FR/MR 01.09.22 under F-sak 24/22: Godkjenning av protokoll fra møtet 29.03.22, med følgende vedtak:
Protokollen fra møtet 29.03.22 godkjennes med 5 mot 1 stemmer.
Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.

F-sak 41/22: Sak unntatt off. (Sakspapirene utleveres på møtet).
Lønnsforhandlinger for kirkevergen skulle være 5. desember, men ble utsatt til 12. desember. Fellesrådets godkjenning av forhandlingsutvalgets avgjørelse må derfor gjøres pr. e-post. Protokollen fra forhandlingsmøtet 12.12.22 vil bli sendt fellesrådet for godkjenning når møtet er avholdt.
Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.

M-sak 42/22 Møte- og aktivitetsplan 2023
Vedlagt ligger forslag til møte- og aktivitetsplan 2023

Saksopplysninger: Oppfølgingssak fra forrige møte.
Vi går gjennom vedtaket fra forrige møte, samt får de siste detaljene på plass.
Vedtak fra forrige møte: Vi avholder møter i MR/FR i februar, april, juni, august, oktober og november i 2023Hvis kirkevergen ikke har fått inn noen saker til oppsatt
møte, avlyses dette.
Saken følges opp på neste møte, der vi eventuelt setter inn navn på den/de fra MR som skal bidra på tiltakene/aktivitetene.
Kirkevergen sender ut påminnelse/informasjon til MR om aktiviteter/tiltak kommende måned.
Gudstjenesten i danseteltet blir stående på planen inntil det er vedtatt om den skal videreføres (5 mot 1 stemme).
Lysmessen i Ringvassøy kirke 27. 11: Idar samarbeider med konfirmantene om kakene. Idar har ansvaret for de musikalske/kulturelle innslagene.
Liz Marion bidrar fra MR under lysmessen, samt at kirkevergen sender et eget skriv i tillegg til protokollen med oppfordring om å delta.
Vedtak enstemmig: Første møte i MR/FR 2023 blir i mars, neste møte i mai. Menighetens møte avholdes i mars.
Vi setter inn navn i møte- og aktivitetsplanen 2023 på hvem fra menighetsrådet som skal delta på de ulike tiltakene/aktivitetene på møte 01/23 i MR/FR.

M-sak 43/22: Diakoniutvalg
Oppfølgingssak fra forrige møte. Det er ønskelig at vi prøver å få satt ned et diakoniutvalg i Karlsøy sokn.
Saksopplysninger:
Hvordan starte et diakoniutvalg?

Det er menighetsrådet som har ansvaret for å opprette et diakoniutvalg. De utfordrer gjerne en-to personer som får i oppgave å få med seg flere til et diakoniutvalg.
Diakoniutvalgets oppgave er hovedsakelig å skape inspirasjon og være «tenketank» for, og om menighetens diakonale arbeid. Utvalget vil i seg selv også være en ressursgruppe for menighetsrådet i saker som handler om diakoni, og utvalget kan også fungere som en gruppe/et lite omsorgsfelleskap som det er godt å være en del av.
Diakoniutvalget bygger på Guds ord og den norske kirkes bekjennelse, og har som oppgave å legge til rette for nestekjærlighet i praksis.
Diakoni skjer alltid i en samfunnsmessig kontekst fordi kirken er en del av samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Spennet er stort, alt fra den hverdagslige omsorgen for naboen, til arbeid for klima og til internasjonalt solidaritetsarbeid mot urettferdighet.

Diakoniutvalgets oppgaver kan være:

  • Å skape inspirasjon, forståelse og engasjement om hva diakoni er. Et tips: start gjerne utvalgsmøtene med å lese «Plan for Diakoni i DnK», (under godkjenning i Kirkerådet våren 2020), og reflekter/samtal om aktuelle temaer i planen, og knytt refleksjonen til det stedet dere bor. Hvilke diakonale behov eller utfordringer er aktuelle i deres nærmiljø /lokalsamfunn/menighet?

I hvilken aldergruppe er «nøden» / utfordringene størst? Hva har dere lyst til å starte med?

  • Ikke tenk konkrete tiltak før det har gått en stund, la det være et prosessarbeid i utvalget – til dere har lest gjennom hele planen.
  • Start deretter en prosess med å utarbeide lokal diakoniplan (kan handle om noen få tiltak) på bakgrunn av tidligere samtaler i diakoniutvalget/behov som er til stede i menighet/lokalsamfunn, og de ressurser som finnes der.
  • Utarbeid lokal diakoniplan eller i samarbeid med andre menigheter i prostiet. Denne planen sendes til menighetsrådet for godkjenning, og etterpå en kopi til rådgiver i diakoni og samfunn, i Tunsberg bispedømme: 
  • Planen revideres hvert 2. år, og evalueres gjerne årlig.
  • Å legge til rette for at menighetens diakonale arbeid kommer inn i menighetsrådets planer og budsjettforslag
  • Å rekruttere nye medarbeidere til det diakonale arbeidet
  • Å være samarbeidspartner og støtte for diakonen (for de menigheter som har dette)
  • Å samarbeide med andre arbeidsfelt i menighetene, kirkelige og humanitære institusjoner/organisasjoner, kommunens helse og sosialetater, samt med frivillige organisasjoner.

Diakoniutvalget kan bestå av 5-8 medlemmer. Minst 1 medlem er representant fra menighetsrådet fordi dette skaper sammenheng og god informasjonsflyt mellom menighetsråd og diakoniutvalg. Diakonen er sekretær i utvalget. Ellers konstituerer utvalget seg selv. Medlemmene oppnevnes for 2 år om gangen med mulighet til forlengelse.
Diakoniutvalgets medlemmer har taushetsplikt når det gjelder forhold de får vite om private forhold under sin tjeneste.
Vedtak enstemmig: Saken utsettes til møte 01/23.

M-sak 44/22: Gudstjenesteliste 1. halvår 2023
Vedlegg: Forslag til gudstjenesteliste 1. halvår 2023

Saksopplysninger:
Fordelingen av gudstjenestene 1. halvår er følgende:
Ringvassøy kirke – 6 gudstjenester.
Sengskroken kirke – 6 gudstjenester.
Reinskar kapell – 4 gudstjenester.
Finnkroken kirke – 2 gudstjeneste.
Vannvåg bosenter – 1 gudstjeneste.
Nordeidet bedehus – 1 gudstjeneste.
Karlsøy kirke – 1 gudstjeneste.
Helgøy kirke – 1 gudstjeneste.

Behandling:
Forslag 1: Gudstjenestelisten 1. halvår 2023 tas til etterretning. Det kan på grunn av økte utgifter til organist måtte gjøres endringer.
Forslag 2: Fra 2023 vil julegudstjenesten på julaften alternere mellom Sengskroken kirke og Reinskar kapell.
Julaften 2023 vil det være julegudstjeneste på julaften i Reinskar kapell. Vi synger julen inn i Sengskroken kirke siste søndag før julaften.
Julaften 2024 vil det være julegudstjeneste på julaften i Sengskroken kirke, og vi synger julen inn i Reinskar kapell siste søndag før julaften.
Ringvassøy kirke får julegudstjeneste på julaften hvert år.
Forslag 3: Det skal etterstrebes å holde julegudstjeneste på julaften på Ringvassøy, Reinøy og Vannøy hvert år.

Vedtak:
Forslag 1: Vedtatt enstemmig.
Forslag 2: Vedtatt enstemmig.
Forslag 3: Falt med 1 mot 6 stemmer.
* Det foreligger en protokolltilførsel til denne saken. Se vedlegg.

M-sak 45/22: Ofringer 1. halvår 2023
Vedlegg: Forslag til ofringer 1. halvår 2023 + oversikt over offersøknader 2023
Saksopplysninger:
Følgende fordeling er satt opp:
Helgøykirkas vel – 1 ofring.
Karlsøykirkas vel – 1 ofring.
Menighetens barne- og ungdomsarbeid – 3 ofringer.
Menighetens arbeid – 3 ofringer.
Finnkroken kirkeforening – 2 ofringer.
Reinøy kirkeforening – 2 ofringer.
Vannøy kirkeforening – 2 ofringer.
Ringvassøy kirkeforening – 2 ofringer.
De resterende ofringene står som åpne poster.
Vedtak enstemmig: De foreslåtte ofringene frem til møte 01/23 i MR/FR godkjennes, og AU får fullmakt til å sette inn ofringer som mangler i denne perioden.
Saken settes opp på møte 01/23, der vi setter inn og vedtar resten av ofringslisten 2023.

M-sak 46/22: Nominasjonskomité til neste års kirkevalg
Sakopplysninger:
Valgstyret (menighetsrådet) har ansvar for at det blir stilt listeforslag ved valget.

Valgstyret skal oppnevne en nominasjonskomite på minimum tre medlemmer som står for arbeidet med å skaffe kandidater til menighetsrådet. Disse setter opp forslag til liste, og sørger for at det blir ti forslagsstillere som underskriver listeforslaget, jf. kirkevalgreglene § 6-1 (1).

Nominasjonskomitéen bør oppnevnes, slik at den kan starte sitt arbeid senest 1. februar 2023. Da er det to måneder til fristen for innlevering av listeforslag (31. mars 2023).

Sammensetning av nominasjonskomité
En nominasjonskomité kan f.eks. bestå av tre til fem personer. Størrelsen vil være avhengig av lokale forhold. Det er ønskelig med en bredt sammensatt komité mht. geografi, alder, grupperinger i menigheten osv. Ungdommens kirkemøte har oppfordret til å ha et ungt medlem i nominasjonskomitéen. Det kan også være en fordel at en fra det sittende menighetsrådet er med, for eksempel en som ikke ønsker å ta gjenvalg.

Medlemmer av nominasjonskomitéen eller forslagsstillere kan stille som kandidater på listen. Nominasjonskomitéen forespør kandidater og setter opp listeforslag i prioritert rekkefølge. Den rekrutterer også ytterligere forslagsstillere, slik at det blir minst ti.

Nominasjonskomitéens leder skal fungere som listens tillitsvalgte, og nominasjonskomitéens medlemmer skal fungere som tillitsutvalg, med mindre nominasjonskomitéen bestemmer noe annet.

Au’s forslag til nominasjonskomite: 
Torgunn Lilleby – Reinøy
Eva Mikkelsen – Vannøy
Asle Cebakk – Hansnes
Jorunn Larsen – Hansnes
Alle er forespurt og har svart ja til å stille i en nominasjonskomite.
I tillegg er det ønskelig med et medlem fra ungdomsrådet – der avventer vi svar.
Vedtak enstemmig: Nominasjonskomiteen består av Torgunn Lilleby, Eva Mikkelsen, Asle Cebakk, Jorunn Larsen, Liv Marit Edvardsen og et medlem fra ungdomsrådet. Komiteen konstituerer seg på sitt første møte i januar 2023. Kirkevergen innkaller til møtet i januar 2023.

M-sak 47/22: Diakontjenesten i Karlsøy har fått Kulturprisen 2022
Saksopplysninger:
Karlsøy kulturpris 2022 består av et diplom og en gavesjekk på 20.000 kroner. Den vil bli delt ut i kommunestyremøte i desember. 

Begrunnelsen for prisen er: 

«Da Karlsøy omsorgssenter på Hansnes ble tatt i bruk i 2003 startet de opp med arrangementet KOS DEG i vinterhagen på Karlsøy sykehjem. Der samles beboerne, pårørende og pensjonister fra hele kommunen siste onsdagen i hver måned.
Her er det andakt, ord for dagen, allsang, historiefortellinger, loddsalg og selvfølgelig servering av kaffe og kaker. Stemningen på disse arrangementene er alltid god og folk trives.
Folk møtes fra alle øyene i kommunen og kan kose seg med sang, musikk og gode samtaler.
Diakonforeningen har drevet dette kulturarrangement i nesten 20 år på frivillig basis. De klarer å samle opp mot 80 besøkende hver måned.
Det er ikke så mange kulturarrangement som er tilsettelagt for denne aldersgruppa i vår kommune, ei gruppe som etter hvert er blitt stor.
Det legges ned mye arbeid for å tilrettelegge og planlegge hvert arrangement. Dette klarer Diakontjenesten utmerket.»
Hvordan ønsker menighetsrådet å markere at Diakontjenesten har fått Kulturprisen?
I 2023 har Diakontjenesten 20-års jubileum, hvordan ønsker menighetsrådet å markere dette?
Vedtak enstemmig: Saken utsettes til møte 01/23 i MR/FR.

F-sak 48/22: Evt.

  1. Administrativ leder av KOS-Deg. Diakonitjenesten i Karlsøy sokn.
    Kjellaug Isaksen fratrer sitt verv som administrativ leder 31.12.22. Karlsøy kirkelige menighetsråd må finne en som kan ta over vervet fra og med 01.01.23.
    Vedtak enstemmig: AU får fullmakt til å finne en ny administrativ leder til KOS-Deg.
  2. Regnskap «Vår Soknekirke».
    I 2020 viste regnskapet utgifter til trykking/setting kr. 13.200,-.
    I 2021 viste regnskapet utgifter til trykking/setting kr. 50.500,-.
    Årsaken til dette er at vi i 2020 bare betalte trykking/setting for blad nr. 1/20, mens vi i 2021 betalte trykking/setting for blad nr. 2/20, 1/21 og 2/21.
    Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.
  3. Kirketjenere i Karlsøy sokn. Det er ønskelig å få en base med kirketjenere som kan jobbe i alle våre kirker.
    Vedtak enstemmig: Tatt til orientering.
  4. Honorar/lønn til presten hvis kirkevergen er sykemeldt.
    Kirkevergen og presten stepper inn for hverandre ved ferieavvikling.
    Hvis kirkevergen er sykemeldt eller av andre årsaker er borte fra jobb over en periode, burde det drøftes om presten skal få lønn/honorar for å utføre en del av kirkevergens oppgaver.
    Vedtak enstemmig: Settes opp som egen sak på møte 01/23 i MR/FR.

* Protokolltilførsel til M-sak 44/22

Hei.
Det er ønskelig med en protokolltilførsel i menighetsrådssak M-sak 44/22.
Saken gjelder fremtidige gudstjenester som faller på helligdager i julen.

Forslag 3: Det skal etterstrebes å holde julegudstjeneste på julaften på Ringvassøy, Reinøy og Vannøy hvert år.

Vedtak:
Forslag 3: Falt med 1 mot 6 stemmer.

Forslaget vil ikke være gjennomførbart, da de tenkte gudstjenester vil omfatte følgende på de ulike øyene:
Ringvassøy kirke, Ringvassøy.
Sengskroken kirke, Vannøy.
Reinskar kapell, Nordeidet bedehus og Finnkroken kirke, Reinøy.

Siden det pr. dags dato ikke er ansatt annet enn prest til å utføre kirkelige handlinger, så ville det falle på sin egen urimelighet å pålegge nåværende og fremtidige prester/liturger dette. Slik forslaget ble fremlagt, så bærer det preg av å være et politisk anliggende og ikke et menighetsrådsanliggende.

Menighetsrådets ansvar kan utledes av trossamfunnsloven § 11 tredje ledd og kirkeordningen §§ 8 og § 12, av gudstjenestebøkene og av vedtak i Kirkemøtet.

Innenfor disse områdene må menighetsrådet følge bestemmelser og retningslinjer som er gitt i kirkeordningen eller med hjemmel i kirkeordningen.

Med vennlig hilsen

Idar Nordseth
Prestevikar Karlsøy Sokn
Mobil: 922 30 970
E-post: idar.nordseth@karlsoy.kommune.no