Protokoll 03/23 05.10.23 Avtroppende råd
PROTOKOLL 03/23
KARLSØY FELLESRÅD/MENIGHETSRÅD
Avtroppende råd
Tid: Torsdag 5. oktober 2023 kl. 09.00 – 10.30
Sted: Ringvassøy kirke, menighetssalen
Innkalt: Ove Kr. Øien, Svein Tore Pettersen, Bjørg Johanne Thomassen, Liv Marit Edvardsen, Tom-Arild Ottesen, Liz Marion Nilsen, Wiggo Klingenberg, Tove Rydningen, Idar Nordseth, Asle Cebakk.
Vara: Roy-Helge Karlsen, Åse Eriksen, Kirsten A. Gabrielsen, Wiggo Aune og Bjørg S. Thomassen.
Fremmøtte: Ove Kr. Øien, Asle Cebakk, Liz Marion Nilsen, Idar Nordseth, Tom-Arild Ottesen, Åse Eriksen, Svein-Tore Pettersen, Bjørg J. Thomassen, Liv-Marit Edvardsen
Forfall: Wiggo Klingenberg Vara: Åse Eriksen
Forfall: Tove Rydningen Vara: Ingen
Møteleder: Ove Kr. Øien Sekretær: Annie Aune
Deltakelse: Alle fremmøtte deltok på hele møtet.
SAKSLISTE:
F-sak 25/23: Godkjenning av protokoll fra møtet 23.08.23
F-sak 26/23: Orienteringssaker og referater
F-sak 27/23: Oppsummering av kirkevalget 2023
F-sak 28/23: Avvikling av ferie 2023 for kirkevergen
F-sak 29/23: Evt.
Protokoll sendt: Medlemmer og varamedlemmer i FR/MR, ordfører, kommunedirektør, Domprost, NH-Biskop.
F-sak 25/23: Godkjenning av protokoll fra møtet 23.08.23
Vedlegg: Protokoll fra møtet 23.08.23.
Protokollen er tidligere utsendt og legges frem for godkjenning.
Vedtak enstemmig: Protokollen godkjennes.
F-sak 26/23: Orienteringssaker og referater
a) Pianoene i Ringvassøy kirke er stemt i september av Tor Hovden.
b) Henrik Brinck Hansen har utført service på orglene i Ringvassøy og Sengskroken kirke i september.
c) Brev fra OVF om overføring av tomter fra OVF til lokalkirken.
Vedtak enstemmig: Tatt til informasjon.
F-sak 27/23: Oppsummering av kirkevalget 2023
Vedlegg: Valgresultatet og sammendrag av valgår 2023
Saksopplysninger:
- Av 1522 stemmeberettigede ble det avgitt 406 stemmer, det utgjør 27 % oppslutning. På landsbasis var oppslutningen 9 %.
- Vi fikk kr. 24 067,- i valgtilskudd fra Kirkerådet.
- Totalkostnaden på valget kom på kr. 66 397,-. Møte- og kjøregodtgjørelsen til valgfunksjonærene på kr. 63 447,- og utgifter på valgkonvolutter kr. 2950,-.
- Merkostnader på valget kom på kr. 42 330,-.
Vedtak enstemmig: Tatt til informasjon.
F-sak 28/23: Avvikling av ferie 2023 for kirkevergen
Saksopplysninger:
Kirkevergen skal ha ferie i ukene 43, 44, 45 og 46. Idar er bortreist i samme periode og kan ikke bidra på kirkekontoret.
Kirkevergen har i dag 27.09.23 hatt møte med Liz Marion Nilsen, John Thommassen og Edny Lundberg om ferieavviklingen. I fellesskap kom vi frem til følgende forslag:
- Liz Marion betjener kontortelefonen i åpningstiden til kirkekontoret. Mandag, tirsdag og torsdag kl. 08.00 – 16.00. Hun er fysisk til stede på kontoret når det er begravelser som skal administreres eller andre oppgaver som krever det.
- Liz Marion samarbeider med John om å administrere/gjennomføre eventuelle begravelser. Kirkekontoret i Tromsø skaffer prest, Liz Marion skaffer kirketjener, graver, organist samt sørger for at det er brøytet ved kirka/kirkegården (hvis det blir behov for det).
- Liz Marion skriver timer og lønnes etter timelisten som vikar for kirkevergen.
Kirkevergens forslag til vedtak:
- Liz Marion betjener kontortelefonen i åpningstiden til kirkekontoret. Mandag, tirsdag og torsdag kl. 08.00 – 16.00. Hun er fysisk til stede på kontoret når det er begravelser som skal administreres eller andre oppgaver som krever det.
- Liz Marion samarbeider med John om å administrere/gjennomføre eventuelle begravelser. Kirkekontoret i Tromsø skaffer prest, Liz Marion skaffer kirketjener, graver, organist samt sørger for at det er brøytet ved kirka/kirkegården (hvis det blir behov for det).
- Liz Marion skriver timer og lønnes etter timelisten som vikar for kirkevergen.
Vedtak enstemmig: Kirkevergens forslag vedtas som fremlagt.
F-sak 29/23: Evt.
En liten oppsummering fra det avtroppende rådet:
MR er et viktig råd, viktig å gjøre seg bemerket om hva pengene i budsjettet skal brukes til.
Menighetsbladet er viktig, MR er ansvarlig for bladet.
Et godt samarbeid med kirkeverge og prest er viktig.
Møtet ferdig kl. 10.30
Annie Aune
sekretær