Er du bekymret for et barn?
Hvis du er bekymret for et barn eller en ungdom, bør du kontakte oss. Barn og familier kan også ta kontakt selv. Hvis du er usikker på om bekymringen du har er alvorlig nok, kan du snakke med oss anonymt og få råd om hva du skal gjøre videre. Alle offentlig ansatte har plikt til å melde fra hvis de er bekymret for barn eller ungdom. Offentlig ansatte kan ikke være anonyme.
Noen vanlige grunner til at man tar kontakt med barnevernet er:
- Når et barn forteller at det ikke har det bra hjemme.
- Ved mistanke om at et barn blir utsatt for fysisk og/eller psykisk vold eller overgrep.
- Når du er bekymret for at barnets omsorgspersoner har problemer med rus eller psykisk helse.
- Når et barn ikke får dekket grunnleggende behov for omsorg.
Slik sender du en bekymringsmelding
Du kan melde fra til barnevernet hvis du er bekymret for et barn. Melding sendes inn via nasjonal portal for bekymringsmelding, som sikrer raskere og tryggere innsending.
Klikk her for å melde digital bekymringsmelding, som privat melder.
Dersom du er offentlig ansatt eller fagperson med taushets- og meldeplikt, bruker du dette skjema for offentlig melder.
Du kan også ringe eller komme innom og snakke med oss, kontaktinfo og besøksadresse finner du nederst på siden.
Kan du være anonym?
Det vil som regel være en fordel for barnevernet at navnet ditt og din relasjon til familien er kjent når barnevernet skal vurdere meldingen og eventuelt hjelpe den aktuelle familien.
- Du er ikke anonym når du melder bekymring i den digitale løsningen.
- Hvis du vil være anonym, kan du ringe eller sende brev i posten.
- Dersom du er offentlig melder har du ikke anledning til å være anonym.
Hva skjer når barnevernet mottar en bekymringsmelding?
• Når vi får en bekymringsmelding, skal vi innen en uke bestemme om vi skal undersøke saken.
• Hvis bekymringsmeldingen handler om vold eller overgrep, tar vi en vurdering på om det er noe som skal meldes til politiet.
• En undersøkelse varer som regel i tre måneder. I løpet av den tiden skal vi i samarbeid med barnet og familien finne ut om det er behov for hjelp fra barneverntjenesten.
Søknad om hjelpetiltak
Mange foreldre tar kontakt med barneverntjenesten for å søke hjelp.
Søknaden bør inneholde
- Navn og personnummer på barn og foreldre
- Bosted
- Aktuelle telefonnummer
- Hvem barnet bor hos
- Andre aktuelle familieforhold for eksempel søsken
Veiledning til søknad om hjelpetiltak fra barnevernet
Mange foreldre tar selv kontakt med barnevernet for å søke hjelp. Her følger informasjon og veiledning til hvordan foreldre kan gå frem for å unngå unødig tidsbruk og møtevirksomhet i forbindelse med en slik søknad.
Når en søknad er kommet inn, kan barneverntjenesten iverksette tiltak for barnet og familien. Søknaden blir behandlet som en melding og barneverntjenesten kan åpne undersøkelsessak etter lov om barnevern § 2-2.
Undersøkelsen blir ikke gjort mer omfattende enn formålet tilsier og kan i praksis utelates dersom søknaden er utfyllende og nødvendig informasjon fra andre instanser er vedlagt. Søknaden vil da kunne innvilges i form av hjelpetiltak.
Kontakt barnevernstjenesten dersom du har spørsmål knyttet til utfylling og sending av søknad om hjelpetiltak.
De mest aktuelle tiltakene det søkes om vil være
- Familieveiledning
- Foreldreveiledningsprogram for barn og ungdom
- Sinnemestring
- Miljøarbeider
- Besøkshjem
- Nettverksmøte/ansvarsgruppe
- Familieråd
- Andre tiltak foreldrene mener vil være til hjelp for barnet, ungdommen eller familien.
Begrunnelse for søknaden bør inneholde
- Bakgrunn hvorfor du ønsker å søke om hjelpetiltak
- Beskrivelse av barnet
- Problembeskrivelse (omfang og varighet)
- Sosial fungering (hvordan fungerer barnet/ungdommen sammen med jevnaldrende)
- Fungering på skolen/barnehage
- Ressurser i familie og nettverk
- Er det familie/venner som kan hjelpe? Eventuelt hvem og med hva
- Helsemessige forhold som sykdommer, funksjonsnedsettelse
Informasjon fra andre instanser
Det er en fordel om søknaden har vedlagt dokumentasjon eller rapporter fra andre instanser som PPT, skole, barnehage, sykehus eller lignende.
Dersom slik informasjon foreligger og ikke er vedlagt i søknaden, kan barneverntjenesten innhente disse, dersom det gis samtykke til dette.
Barn med rettigheter etter annet lovverk
Dersom barneverntjenesten ikke har ønsket hjelpetiltak, skal barneverntjenesten veilede og bistå med kontakt til riktig instans.
En forutsetning for å motta hjelp fra barneverntjenesten er at det foreligger forhold i familien eller hos barnet som kommer inn under barnevernslovens område.
Slik kan du hjelpe
Bli besøkshjem
Hvis du ønsker å hjelpe barn som av ulike årsaker trenger det, kan du søke om å bli et besøkshjem. Dette innebærer å ta imot ett barn eller et søskenpar cirka en helg per måned. For å være et besøkshjem må du ha tid, interesse og husrom for et ekstra barn. Vi ønsker både par og enslige, med eller uten egne barn.
Kontakt oss dersom du har ønske om å bli et besøkshjem. Vi stiller ingen krav om formell utdanning for å være et besøkshjem, og legger størst vekt på personlig egnethet. Besøkshjem blir ansatt i Karlsøy kommune og får lønn etter avtale.
Miljøarbeider
Noen ganger har barneverntjenesten behov for miljøarbeider som kan følge opp et barn/ en ungdom over en periode. Oppdraget kan bestå i støtte ved sosiale aktiviteter, hjelp til å organisere hverdagen mellom skole, lekser og fritidsaktiviteter, lage og følge budsjett, handle og veilede. Du må være en god rollemodell som kan lytte og samtale med barnet.
Det kan også være behov for oppfølging av familier som får ekstra hjelp og støtte i en periode. Oppgavene kan for eksempel være praktisk bistand, hjelp til å lage og følge gode rutiner i hverdagen, organisere fritidsaktiviteter og lekser.
Bli støttekontakt
Barneverntjenesten søker trygge og stabile voksne som ønsker å være støttekontakt i barnevernet. Det er mange ulike ting man kan gjøre sammen med barnet eller ungdommen man er støttekontakt for, som kinobesøk, sportslige aktiviteter, turer og kafébesøk.
Kontakt oss
I kontortid (08:30-15:00) kan barnevernstjenesten kontaktes følgende på mobil:
- Gunn Hansen (Barnevernsleder): 90 80 70 23
- Silje Gabrielsen (Barnevernskonsulent): 94 86 62 07
- Ingebjørg Lavoll (Barnevernspedagog): 91 81 64 25
Det er også mulig å ringe en landsdekkende alarmsentral for barn og unge – på telefon 116111.
Står du i en akutt situasjon utenom kontortid?
Ring barnevernets døgnbemannet vaktmobil: 91 51 91 80
Besøksadresse:
Rådhusveien 41, 9130 Hansnes.
Rådhuset på Hansnes – 2. etasje
Postadresse:
Barnevernstjenesten, Rådhusveien 41, 9130 Hansnes
Organisasjonsnummer:
983 842 798