Kapittel 1 – Generelle bestemmelser
Regulativet speiler det faktiske arbeidet de ulike sakstypene medfører. Samlet fakturert gebyr dekker saksbehandling, administrasjonskostnader, tilsyn med videre.
§ 1-1. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativet skal betale gebyr. For enkelte tjenester tilkommer statlige gebyrer, for eksempel tinglysningsgebyr eller dokumentavgift. Disse faktureres sammen med kommunens gebyrer etter denne forskriften.
§ 1-2. Tidspunkt for gebyrfastsetting og fakturering
Gebyr etter plan- og bygningsloven beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet komplett sak mottas i kommunen, med mindre noe annet kommer frem av regulativet.
Gebyret for innsendte planforslag faktureres etter oppstartsmøte, etter fastsetting av planprogram og ved vedtak om offentlig ettersyn.
Gebyret for bygge- og delesaker faktureres som hovedregel når vedtak fattes. Så lenge gebyr ikke er betalt, kan kommunen nekte å fatte nye vedtak i samme sak eller for samme eiendom (herunder igangsettingstillatelse, brukstillatelse).
Tinglysingsgebyr og kommunens saksbehandlingsgebyr for seksjoneringssaker innbetales til kommunen innen den frist kommunen setter. Kommunen kan nekte seksjonering hvis ikke gebyrene er innbetalt innen fristen, jf. eierseksjonsloven § 15 første ledd.
Gebyr for matrikkelsaker beregnes etter de satser som gjelder på tidspunktet saken fremmes for kommunen. Gebyret skal være betalt før arbeid med oppmålingsforretning igangsettes.
Gebyret forfaller til betaling 30 dager etter fakturadato. Ved for sen betaling påløper purregebyr etter inkassoforskriften.
Gebyret må betales og forfaller uansett om vedtaket er påklaget eller det er søkt om reduksjon av gebyr.
§ 1-3. Gebyr og priser i regulativet
Regulativets gebyrer er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Gebyrregulativet vedtas årlig av kommunestyret som har anledning til å prise gebyrene lavere enn selvkost.
§ 1-4. Sakkyndig bistand
Der kommunen leier inn sakkyndig bistand for kontroll, uttalelser, vurderinger ut fra lov- og forskriftskrav og lignende, vil kostnadene for slik bistand bli tillagt gebyret. I tillegg blir det fakturert for medgått tid for kommunens arbeid med å hente inn denne bistanden.
§ 1-5. Urimelig gebyr
Dersom kommunen etter egen vurdering eller etter skriftlig søknad anser gebyret som klart urimelig, kan gebyret settes ned. Søknad om redusert gebyr utsetter ikke betalingsfristen.
§ 1-6. Klage
Når gebyret er hjemlet i plan- og bygningsloven § 33-1, matrikkelloven § 32 eller eierseksjonsloven § 15, er det ikke anledning til å klage på gebyret i den enkelte sak. Enkeltvedtak etter § 1-5 om urimelig gebyr kan påklages til Statsforvalteren i Troms og Finnmark etter reglene i forvaltningsloven.
§ 1-7. Avslag
Saksbehandlingen anses som avsluttet dersom det ikke er sendt klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 % av ordinært gebyr. Beløpet blir ikke godskrevet ved ny eller endret søknad.
§ 1-8. Tilbaketrekking av søknad mv.
Dersom søknad trekkes tilbake, skal tiltakshaver betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i behandlingen av søknaden. Det kommer frem av regulativene hvor stor andel som skal betales.
§ 1-9. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
- pbl: Lov om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven).
- Mtl: Lov om eigedomsregistrering (matrikkelloven).
- Eiersl: Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven).
- SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften).
- TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift).
- Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
- Grunngebyr: Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- Registreringsgebyr: Gebyr som skal dekke arbeidet med oppgavene knyttet til registrering i matrikkelen. Gebyret betales per bruksenhet eller per endring av bruksenhet.
- Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Dersom bruket ikke har feste- og/eller seksjonsnummer har disse verdien null (0). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
- Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til lovgivningen om eierseksjoner regnes som selvstendig eiendom.
- Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. boenhet, garasje, anneks/uthus, kontorenhet, verksted og lager.
- Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, og har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
- Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe Bolig. Bygningstyper fra 211 til 840 er alt annet enn bolig.
- Bruksareal (BRA): Bruksareal for eiendom som er registrert i matrikkelen og beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
- Bebygd areal (BYA): Bebygd areal bestemmes av den horisontale projeksjonen av bygningens utvendige dimensjoner på terreng (fotavtrykket).
- Daa: Dekar, 1.000 kvadratmeter.
Kapittel 2 – Private planforslag (reguleringsplaner)
§ 2-1. Generelt
Det skal betales gebyr for alle private planforslag for kommunens arbeid frem til det blir avgjort om forslaget skal fremmes.
Gebyr for oppstartsmøte og andre møter faktureres i etterkant av møtet. Gebyr for planprogram faktureres når planprogram fastsettes. Øvrig saksbehandlingsgebyr faktureres i forbindelse med vedtak om offentlig ettersyn. I saker som avsluttes før fullstendig planforslag er lagt frem, eller før offentlig ettersyn, faktureres gebyret når saken avsluttes.
§ 2-2. Timepris
For de tjenester som ikke omfattes av dette regulativet så kan det tas gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker også støttefunksjoner og administrasjon av tjenesten.
Timepris | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | For øvrige tjenester og tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene | Per time | 1 530 |
§ 2-3. Gebyr ved avslutning av planforslag
Ved trekk av planforslag eller manglende oppfølging fra forslagsstiller skal tiltakshaver betale en andel av samlet saksbehandlingsgebyr avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
Trekk av søknad | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | For søknader som trekkes eller ved manglende oppfølging etter varsel om oppstart, men før innsendt planforslag og er mottatt | Per planforslag | 25 % |
Vnr. Y | For sak som avsluttes eller ved manglende oppfølging etter påbegynt saksbehandling, men før førstegangsvedtak | Per planforslag | 50 % |
Vnr. Y | For sak som avsluttes etter påbegynt saksbehandling og etter førstegangsvedtak | Per planforslag | 100 % |
§ 2-4. Gebyr for behandling av privat planforslag, jf. pbl § 12-11
Alle planforslag betaler gebyr etter § 2-4-1 til § 2-4-3. For de planforslagene det gjelder betales tilleggsgebyr etter § 2-4-4 til § 2-4-6.
§ 2-4-1. Grunngebyr
Gebyr som skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
Grunngebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Privat planforslag | Per forslag | 40 000 |
§ 2-4-2. Gebyr for møter
Både kommunen og tiltakshaver kan kreve oppstartsmøte. Gebyret dekker kommunens forberedelser, deltakelse i møtet samt referat og etterarbeid. For andre møter betales eget gebyr.
Møter, jf. pbl § 12-8 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Oppstartsmøte | Per møte | 15 300 |
Vnr. Y | Underveismøter / dialogmøter | Per møte | 9 180 |
Vnr. Y | Bygde- / Nabomøte | Per møte | 15 300 |
§ 2-4-3. Gebyr for planområdet og bebyggelsens areal i planforslaget
Alle private planforslag skal betale gebyr etter planområdets areal og bebyggelsens areal. Arealer som reguleres til offentlige grønnstruktur- og friluftsformål, verneområder samt eksisterende offentlige trafikkområder tas ikke med i beregningen.
Reguleringsplan, jf. pbl §§ 12-10, 12-11 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Behandling av reguleringsplanforslag | Per planforslag, inntil 2 daa | 9 180 |
Vnr. Y | Behandling av reguleringsplanforslag | Per planforslag, fra 2 til 5 daa | 13 770 |
Vnr. Y | Behandling av reguleringsplanforslag | Per planforslag, fra 5 til 10 daa | 15 300 |
Vnr. Y | Behandling av reguleringsplanforslag | Per planforslag, fra 10 til 20 daa | 19 890 |
Vnr. Y | Behandling av reguleringsplanforslag | Per planforslag, over 20 daa | 26 010 |
I områder regulert til bolig eller fritidsboliger kommer et tillegg pr kvadratmeter BYA som følger:
Reguleringsplan, jf. pbl §§ 12-10, 12-11 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Regulert til bolig- og fritidsboligformål | Per 500 m2 BYA | 7 650 |
Gebyr betales bare for de første 5000 m2 BYA
I områder regulert til andre byggeformål enn bolig og fritidsbolig kommer et tillegg som følger:
Reguleringsplan, jf. pbl §§ 12-10, 12-11 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Alt annet enn bolig og fritidsbolig (dvs. næring, tjenesteyting m.v.) | Per 500 m2 BYA | 7 650 |
Det beregnes kun tillegg for de første 10.000 m2 BYA.
§ 2-4-4. Strid eller i tråd med overordnede planer
Reguleringsplan som er i strid med overordnede planer | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Planforslag som er i strid med overordnede planer gis et tilleggsgebyr | Per planforslag | 15 300 |
§ 2-4-5. Planer med planprogram og konsekvensutredning
For planforslag som krever planprogram og/eller konsekvensutredning (KU) skal det betales tilleggsgebyr.
Planprogram og konsekvensutredning, jf. pbl § 4-1, § 4-2 andre ledd og kap. 14 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | For planer som krever planprogram | Per planforslag | 15 300 |
Vnr. Y | For planer med konsekvensutredning | For 1 til 3 KU-tema | 11 475 |
Vnr. Y | For planer med konsekvensutredning | Flere enn 3 KU-tema | 15 300 |
§ 2-4-6. Planforslag i sentrum / tettbebygd strøk
Planforslag i sentrumsområder eller øvrige tettbebygde strøk skal betale tilleggsgebyr.
Arealformål | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Planforslag i sentrum eller tettbebygd strøk | Per planforslag | 11 475 |
§ 2-5. Utfylling og endring av plan
Ved utfylling eller endring av plan skal det betales gebyr.
Utfylling og endring av plan | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Endringer som behandles som ny plan i samsvar med pbl § 12-14 første ledd | Per søknad | Fullt gebyr, etter § 2-4 |
Vnr. Y | Mindre endringer i reguleringsplan, oppheving av eller utfyllinger innenfor hovedtrekkene i reguleringsplanen, jf. pbl § 12-14 andre ledd | Per søknad | 38 250 |
§ 2-6. Mangelfulle plandokumenter som kommunen må rette opp
I tillegg til det beregnet gebyr etter § 2-3, påløper det et tilleggsgebyr dersom planforslaget ikke leveres i fullverdig digital form. Gebyret gjelder i de tilfeller kommunen har merarbeid ved retting av dokumenter.
Tillegg for planforslag som ikke er levert etter SOSI-standarden: etter medgått tid som kommunen har brukt for å rette opp kartgrunnlaget.
Tillegg for mangelfulle plandokumenter til førstegangsbehandling: etter medgått tid som kommunen har brukt for å rette opp plandokumenter.
Kapittel 3 – Byggesak
§ 3-1. Generelt
For alle søknadspliktige tiltak etter pbl skal det beregnes grunngebyr, saksbehandlingsgebyr og registreringsgebyr med mindre annet fremgår av regulativet. For tiltak som er unntatt søknadsplikt skal det beregnes registreringsgebyr dersom tiltaket skal matrikkelføres.
§ 3-2. Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse, eksempelvis arkiv, infrastruktur mv. Ferdigattest som utstedes i løpet av fem år etter opprinnelig byggetillatelse dekkes også av grunngebyret.
Grunngebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12001 | Søknadspliktige tiltak | Per søknad | 4 375 |
§ 3-3. Registreringsgebyr
For tiltak etter pbl skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall bruksenheter og det skal betales et registreringsgebyr per bruksenhet. Gebyret skal også betales ved endring av bruksenhet. Gebyret gjelder også meldepliktige tiltak, som ikke er søknadspliktige.
Registreringsgebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12002 | Registreringspliktige tiltak | Per matrikkel enhet | 1 750 |
§ 3-4. Tilsyn
Tilsyn etter plan- og bygningsloven. 20 % av saksbehandlingsgebyret skal dekke kommunens tilsynsvirksomhet.
§ 3-5. Timepris
For de tjenester som ikke er omtalt i regulativet, men som krever behandling etter pbl, gjelder et gebyr etter medgått tid. For tiltak som åpenbart vil medføre ekstraarbeid utover normal arbeidsmengde for sakstypen, skal gebyret beregnes etter medgått tid. Timesatsen gjelder også for søknader etter pbl kapittel 18.
Timepris | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12003 | Øvrige tjenester og for tjenester som ikke faller inn under regulativ bestemmelsene | Per time | 1 590 |
§ 3-6. Tilbaketrekking av søknad
Ved tilbaketrekking av søknad skal tiltakshaver betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen.
Tilbaketrekking av søknad | Beregningsenhet | ||
Vnr. 12004 | For søknader som trekkes før påbegynt saksbehandling | Per søknad | Grunngebyr |
Vnr. 12005 | For søknader som trekkes etter utsendt mangelbrev | Per søknad | Grunngebyr + 25 % av saksbehandlingsgebyr |
Vnr. 12006 | For sak som avsluttes etter saksbehandling, men før vedtak | Per søknad | Grunngebyr + 50 % av saksbehandlingsgebyr |
§ 3-7. Mangelfulle søknader
Ved retur påløper det gebyr. En søknad kan returneres dersom søknaden er mangelfull og ikke komplett i henhold til kravene i SAK kapittel 5. Dersom søker ikke har komplett søknad etter første mangelbrev fra bygningsmyndighetene, påløper det gebyr for hvert påfølgende mangelbrev.
Mangelbrev | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12007 | Gebyrreduksjon for komplett søknad ved første gangs innsendelse | Per søknad | 3 500 |
Vnr. 12008 | Utsendelse av mangelbrev. Beregnes for hvert påfølgende mangelbrev etter det første. | Per mangelbrev | 3 500 |
Vnr. 12009 | Avvisningsvedtak | Per søknad | 3 500 |
§ 3-8. Forhåndskonferanse
For nærmere avklaring av rammer og innhold i tiltaket kan det holdes forhåndskonferanse mellom tiltakshaver, kommunen og andre berørte fagmyndigheter. Forhåndskonferanse utløser ikke grunngebyr. Første forhåndskonferanse er dekt gjennom saksbehandlingsgebyret. Fra og med andre forhåndskonferanse påløper det gebyr i henhold til tabellen under.
Forhåndskonferanse etter pbl § 21-1 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12010 | Forhåndskonferanse, tiltak uten ansvarsrett | Per møte | 10 500 |
Vnr. 12011 | Forhåndskonferanse, tiltak med ansvarsrett | Per møte | 10 500 |
§ 3-9. Søknad om endring av gitt tillatelse
Ved søknad om endring av gitt tillatelse påløper det gebyr så lenge endringene ikke dekkes av øvrige bestemmelser i regulativet. Søknad om endring av gitt tillatelse utløser ikke nytt grunngebyr.
Søknad om endring av gitt tillatelse | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12012 | Ved mindre endringer av godkjent søknad, som betinger nytt vedtak, betales en andel av ordinært saksbehandlingsgebyr (unntatt dispensasjon) for ny søknad | Per søknad | 25 % |
Vnr. 12013 | Ved større endringer av godkjent søknad, som betinger nytt vedtak, betales en andel av ordinært saksbehandlingsgebyr (unntatt dispensasjon) for ny søknad | Per søknad | 50 % |
Mindre endring: ingen endring kreves i matrikkelen.
Større endring: krever endring i matrikkelen. Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som ny sak, betales fullt gebyr.
Er endringene så betydelige at søknaden blir å betrakte som ny sak, betales fullt saksbehandlingsgebyr. Det skal betales fullt gebyr ved ny behandling av tidligere godkjent byggetiltak. Dersom endringen utløser ny søknad om dispensasjon, betales i tillegg gebyr etter § 3-10.
§ 3-10. Dispensasjonssøknad
Tiltak som ikke er i overensstemmelse med bestemmelser i lov, forskrift eller plan krever søknad om dispensasjon. Gebyret kommer i tillegg til eventuelle saksbehandlingsgebyr.
Dispensasjon etter pbl § 19-1 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12015 | Dispensasjon som krever politisk behandling | Per forhold | 17 500 |
Vnr. 12016 | Dispensasjon fra arealplan som avgjøres administrativt | Per forhold | 12 250 |
Vnr. 12017 | Dispensasjon fra annet enn arealplan som avgjøres administrativt | Per forhold | 12 250 |
Vnr. 12018 | Tillegg for høring hos sektormyndighet | Per forhold | 3 500 |
§ 3-11. Søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlige foretak (med ansvarsrett)
Søknad, prosjektering og utførelse av tiltak som skal forestås av foretak med ansvarsrett. Grunngebyr kommer i tillegg til saksbehandlingsgebyret. Det samme gjelder registreringsgebyr dersom tiltaket er registreringspliktig i matrikkelen.
§ 3-11-1. Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg, herunder vesentlig endring eller reparasjon
For bygninger som er kombinasjonsbygg (både boligformål og annet enn boligformål) benyttes satser avhengig av bruksenhetenes formål.
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1, a og b | Beregningsenhet | Gebyr | |||||
Bolig og fritidsbolig: | BRA inntil 200 m2 | BRA over 200 m2 | |||||
Vnr. 12020 Vnr. 12021 | Bolig/fritidsbolig med inntil 2 boenheter Bygningstype 111-124, 161-163 | Per bygning | 14 000 | 14 000 | |||
Vnr. 12022 Vnr. 12023 | Rekkehus, kjedehus og andre småhus Bygningstype 131-136 | Per bygning | 14 000 | 15 750 | |||
Vnr. 12024 Vnr. 12025 | Store boligbygg Bygningstype 141-159 | Per boenhet opptil 10 boenheter | 14 000 | 17 500 | |||
Vnr. 12026 Vnr. 12027 | Tilbygg, påbygg eller underbygg til bolig og fritidsbolig: Bygningstype 111-172 | Per tilbygg | 8 750 | 12 250 | |||
Vnr. 12028 V.nr 12029 | Garasje, uthus, anneks, naust m.v. til bolig: Bygningstype 181-199 | Per bygning | 7 000 | 7 000 | |||
Vnr. 12030 Vnr. 12031 | Tillegg i antikvarisk område | Per søknad | 5 250 | 5 250 |
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter havne- og farvannsloven § 33. | ||
Enkel flytebrygge | Per sak | 6 000 |
Fortøyingsinstallasjoner, kaier, brygger, utfyllinger, opplag av fartøy, ledninger, kabler, rør, med videre. | Per sak | 6 000 |
Forhåndskonferanse | Per sak | 2 000 |
Befaring ( reisekostnader kommer i tillegg) | Per sak | 1 500 |
Oppfølging av ulovlige tiltak eller tiltak som utføres i strid med tillatelsen skal belastes gebyr etter medgått tid | Minstepris per sak | 5 000 |
Digitale kartdata: Per 1000 kvm for kartdata og ortofoto: kr 30,-. Minstepris kr 1300 ,-.
§ 3-11-2. Rør og ledningsanlegg
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 a | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12070 | Røranlegg, ledningsanlegg m.v. inntil 200 m lengde | Per tiltak | 5 250 |
Vnr. 12071 | Røranlegg, ledningsanlegg m.v. over 200 m lengde | Per tiltak | 12 250 |
§ 3-11-3. Fasadeendring
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 c | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12072 | Fasadeendring | Per fasade | 5 250 |
Vnr. 12073 | Fasadeendring på bygg, konstruksjon eller anlegg med kulturminneinteresse | Per fasade | 12 250 |
§ 3-11-4. Bruksendring eller vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt i pbl § 20-1 a
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 d | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12074 | Bruksendring m.v. med endring av bygning, tekniske installasjoner mv. | Per søknad | 50 % av gebyret etter § 3-11-1 |
Vnr. 12075 | Bruksendring m.v. uten endring av bygning, tekniske installasjoner mv. | Per søknad | 25 % av gebyret etter § 3-11-1 |
§ 3-11-5. Riving av tiltak som nevnt i pbl § 20-1 a
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 e | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12076 | Rivning mv. av bygg, konstruksjon, anlegg med kulturminneinteresse | Per tiltak | 12 250 |
Vnr. 12077 | Rivning mv. av andre bygg, konstruksjoner og anlegg | Per tiltak | 8 750 |
Vnr. 12078 | Tilleggsgebyr ved krav om avfallsplan | Per tiltak | 3 500 |
§ 3-11-6. Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 f | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12080 | Sanitærinstallasjoner, ventilasjons-/sprinkler-/antenne-/solcelleanlegg, heis, skorstein, ildsted, forstøtningsmur, svømmebasseng, dam/brønn og lignende | Per tiltak | 8 750 |
§ 3-11-7. Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i bolig
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 g | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12081 | Sammenføyning av bruksenheter i bolig m.v. | Per søknad | 5 250 |
Vnr. 12082 | Oppdeling av bruksenheter i bolig m.v. | Per ny boenhet | 5 250 |
§ 3-11-8 Oppføring av innhegning mot veg
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 h og i | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12083 | Innhegning mot veg (for eksempel støyskjerm, gjerder, voller, murer m.m.) | Per tiltak | 5 250 |
Vnr. 12084 | Enkelt skilt eller reklame | Per tiltak | 5 250 |
Vnr. 12085 | Skiltplan med flere enn to skilt | Per søknad | 8 750 |
§ 3-11-9. Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 j | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12086 | Plassering av midlertidige bygninger mv. som skal stå i inntil 2 år | Per søknad | 7 000 |
§ 3-11-10. Vesentlig terrenginngrep
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl § 20-3, jf. § 20-1 k | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12087 | Vesentlige terrenginngrep i uregulert område | Per søknad | 8 750 |
Vnr. 12088 | Vesentlige terrenginngrep i regulert område | Per søknad | 7 000 |
§ 3-11-11. Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass
Saksbehandlingsgebyr for tiltak etter pbl. § 20-3, jf. § 20-1 l | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12089 | Mindre anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass og liknende infrastruktur (inntil 500 m veg og 1.000 m2 parkering-/landingsplass) | Per tiltak | 8 750 |
Vnr. 12090 | Større anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass og liknende infrastruktur | Per tiltak | 12 250 |
§ 3-12. Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak
Fradeling m.v., jf. pbl. § 20-1 m | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12091 | Opprettelse av grunneiendom, herunder søknad om fradeling av grunneiendom og innløsning av festetomt (deling) i regulert område | Per matrikkelenhet | 14 000 |
Vnr. 12092 | Opprettelse av grunneiendom, herunder søknad om fradeling av grunneiendom og innløsning av festetomt (deling) i uregulert område | Per matrikkelenhet | 17 500 |
Vnr. 12093 | Vedtak om arealoverføring | 14 000 |
For søknadspliktige tiltak som behandles iht. pbl. § 20-1, jf. § 20-4, og tiltak som kan forestås av tiltakshaver, jf. SAK §§ 3-1 og 3-2, skal det betales følgende gebyr:
Saksbehandlingsgebyr for tiltak uten krav til ansvarlig foretak, jf. pbl. 20-4 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12094 | Mindre tiltak på bebygd eiendom som garasjer, uthus og tilbygg, jf. SAK § 3-1 a og b | Per tiltak | 10 500 |
Vnr. 12095 | Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet, jf. SAK § 3-1 c | Per søknad | 8 760 |
Vnr. 12096 | Skilt- og reklameinnretninger etter SAK § 3-1 d | Per tiltak | 8 760 |
Vnr. 12097 | Alminnelige driftsbygninger i landbruket, jf. SAK § 3-2 | Per tiltak | 12 250 |
Vnr. 12098 | Midlertidige bygninger m.v., jf. pbl. § 20-4 c | Per tiltak | 12 250 |
§ 3-13. Andre vurderinger
Andre vurderinger utløser ikke grunngebyr. Tiltak på eksisterende byggverk kan utløse registreringsgebyr.
Andre vurderinger | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12100 | Tiltak på eksisterende byggverk (unntak fra TEK), pbl. § 31-2, 4. ledd | Per unntak | 14 000 |
Vnr. 12101 | Godkjenning av selvbyggeransvar, SAK § 6-8 | Per søknad | 7 000 |
Vnr. 12102 | Godkjenning av foretak som ikke oppfyller kravene til praksis m.v. i SAK, pbl. § 23-8, jf. SAK § 11-4 | Per foretak | 8 750 |
Igangsettingstillatelse utløser ikke grunn- eller registreringsgebyr.
Igangsettingstillatelse jf. pbl. § 20-3 | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12103 | Igangsettingstillatelse | Per tillatelse | 7 000 |
§ 3-14. Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest utløser ikke grunn- eller registreringsgebyr.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12104 | Midlertidig brukstillatelse | Per søknad | 7 000 |
Vnr. 12105 | Ferdigattest der det har gått mer enn 5 år siden opprinnelig byggetillatelse ble gitt | Per søknad | 4 375 |
Kapittel 4 – Eierseksjonering
§ 4-1. Generelt
Ved søknad om tillatelse til å seksjonere en eiendom etter eierseksjonsloven skal det beregnes gebyr med mindre annet fremgår av regulativet. Ved tilleggsareal i grunn tilkommer gebyr for oppmålingsforretning se kapittel 5.
§ 4-2. Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
Grunngebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12217 | Grunngebyr | Per søknad | 3 300 |
§ 4-3. Registreringsgebyr
Ved søknad om seksjonering skal det betales registreringsgebyr, som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall seksjoner og det skal betales et registreringsgebyr per seksjon.
Registreringsgebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12218 | Registreringspliktige tiltak | Per seksjon | 2 640 |
§ 4-4. Timepris
For de tjenester som ikke omfattes av dette regulativet kan det tas gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker også støttefunksjoner og administrasjon av tjenesten.
Timepris | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12219 | Øvrige tjenester og for tjenester som ikke faller inn under regulativ bestemmelsene | Per time | 1 320 |
§ 4-5. Mangelfulle søknader
Dersom hjemmelshaver etter første mangelbrev ikke har komplett søknad etter kravene i eierseksjonsloven § 11, påløper det gebyr for hvert påfølgende mangelbrev som må sendes. Gebyret beregnes fra og med mangelbrev nummer 2.
Mangelbrev | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12220 | Gebyrreduksjon for komplett søknad ved første gangs innsendelse | Per søknad | 1 980 |
Vnr. 12221 | Utsendelse av mangelbrev | Per mangelbrev | 1 980 |
Vnr. 12222 | Avvisningsvedtak | Per søknad | 3 960 |
§ 4-6. Oppretting av eierseksjoner, nybygg
Maksimalt gebyr settes til tre ganger gebyret for fire til åtte seksjoner.
Oppretting av eierseksjoner, nybygg | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12223 | For én til tre seksjoner | Per søknad | 7 260 |
Vnr. 12224 | For fire til åtte seksjoner | Per søknad | 10 560 |
Vnr. 12225 | Fra ni seksjoner, tillegg per ny seksjon | Per seksjon | 1 320 |
§ 4-7. Oppretting av eierseksjoner og reseksjonering i seksjonert sameie, hvor minst en av bygningene er et eksisterende bygg
Oppretting av eierseksjoner i eksisterende bygg og reseksjonering i seksjonert sameie | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12226 | For én til tre seksjoner | Per søknad | 9 900 |
Vnr. 12227 | For fire til åtte seksjoner | Per søknad | 14 520 |
Vnr. 12228 | Fra ni seksjoner, tillegg per ny seksjon | Per seksjon | 1 980 |
§ 4-8. Sletting/oppheving av seksjonert sameie
Ved sletting eller oppheving av seksjonert sameie betales gebyret per ny grunneiendom.
Sletting/oppheving av seksjonert sameie | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12229 | Saksbehandlingsgebyr for å slette seksjoner på en eiendom | Per grunneiendom | 5 940 |
§ 4-9. Befaring
Befaring av eiendom utføres når kommunen finner det nødvendig for behandling av saken. Gebyr kommer i tillegg til behandlingsgebyret.
Befaring | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12230 | Gebyr for befaring | Per befaring | 5 280 |
Kapittel 5 – Oppmålingsforretning
§ 5-1 Generelt
Alle oppmålingsforretninger etter matrikkellova skal betale grunngebyr og gebyr for oppmålingsforretning med mindre annet fremgår av regulativet. Gebyr for arbeid etter matrikkellova skal betales etter regler og satser som gjelder den dagen saken blir fremmet for kommunen. Kommunen kan i tillegg kreve dekket nødvendige tinglysingsgebyr og eventuell dokumentavgift.
I vinterperioden fra 1. november til 15. mai kan tidsfristen på 16 uker fravikes uten at det medfører avkortning av gebyrsatsene. Forutsetning for at dette skal gjøres gjeldende er at snø og tele gjør det vanskelig eller umulig å utføre oppmålingsarbeid, jf. matrikkelforskriften § 18 tredje ledd.
§ 5-1-1. Grunngebyr
Grunngebyret skal dekke de generelle oppgavene i saksbehandlingsprosessen, som er uavhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse. Det skal betales nytt grunngebyr når tinglysingsmyndigheten har avvist en sak for registrering, og kommunen må fremsende denne på ny etter korrigering, og feil eller mangel kan tilskriver søker.
Grunngebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12201 | Rekvisisjon og krav etter matrikkelloven | Per søknad | 4 000 |
§ 5-1-2. Registreringsgebyr
Det skal betales et registreringsgebyr som skal dekke kostnadene knyttet til arbeid som må gjøres i matrikkelen. Arbeid i matrikkelen øker proporsjonalt med antall eiendommer. Det skal betales et registreringsgebyr per gårds-/bruks-/feste- og/eller seksjonsnummer som registreres eller endres.
Registreringsgebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12202 | Registreringspliktig arbeid | Per matrikkelenhet | 4 800 |
§ 5-1-3. Timepris
For oppgaver som ikke omfattes av dette regulativet så kan det tas gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker også støttefunksjoner og administrasjon av tjenesten.
Timespris | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12203 | Øvrige tjenester og for tjenester som ikke faller inn under regulativbestemmelsene | Per time | 1 600 |
§ 5-2. Gebyr for oppmålingsforretning
§ 5-2-1. Oppretting av grunneiendom, uteareal på eierseksjon, og anleggseiendom
§ 5-2-1. Oppmålingsforretning | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12204 | Oppretting av grunneiendom og festegrunn og matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn, samt arealoverføring | Per eiendom | 16 000 |
Vnr.12204 | Oppretting av grunneiendom over 1500 daa | 29 600 | |
Vnr. 12205 | Oppretting av uteareal på eierseksjon | Per eierseksjon | 6 400 |
Vnr. 12206 | Registrering av anleggseiendom | Per eiendom | 6 400 |
Vnr. 12207 | Punktfeste | Per punktfeste | 6 400 |
Vnr. 12208 | Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning | Per matrikkelenhet | 12 800 |
Dersom kommunen må ut i marka belastes det tilleggsgebyr per grensepunkt | |||
Vnr. 12209 | Gebyr for første grensepunkt | Første grensepunkt | 6 400 |
Vnr. 12210 | Gebyr per påfølgende grensepunkt. | Per påfølgende grensepunkt | 1 600 |
§ 5-2-2. Andre oppmålingsforretninger
Grunngebyr kommer i tillegg for alle gebyr med unntak av sammenslåing av eiendommer.
Andre oppmålingsforretninger | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. 12211 | Grensejustering | Per grensejustering | 12 800 |
Vnr. 12212 | Arealoverføring til offentlig vei | Per delareal | 12 800 |
Vnr. 12213 | Grensepåvisning av tidligere koordinatfestede grenser | Per søknad | 12 800 |
Vnr. 12214 | Klarlegging av grense for grunneiendom som ikke er koordinatfestet i tidligere forretning | Per søknad | 12 800 |
Dersom kommunen må ut i marka belastes det tilleggsgebyr per grensepunkt | |||
Vnr. 12215 | Gebyr for første grensepunkt | Første grensepunkt | 6 400 |
Vnr. 12216 | Gebyr per påfølgende grensepunkt. | Per påfølgende grensepunkt | 1 600 |
Vnr. Y | Sammenslåing av eiendommer | Per matrikkelenhet | Kr 0,- |
§ 5-3. Avbrutt forretning
Ved avbrutt forretning skal rekvirent betale grunngebyr etter § 5-1-1. Ved avbrutt sak etter at oppmålingsforretningen er avholdt, betales fullt gebyr.
§ 5-4. Rabatter
Rabatt beregnes av samlet saksbehandlingsgebyr, ekskl. grunngebyr og registreringsgebyr.
Rabatter | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Ved samtidig oppmåling av 2 til 5 tilgrensende tomter eller eierseksjoner som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret per eiendom/seksjon. | Rabatt | 20 % |
Vnr. Y | Ved samtidig oppmåling av flere enn 5 tilgrensende tomter eller eierseksjoner som er rekvirert av samme rekvirent, gis følgende reduksjoner i gebyret per eiendom/seksjon. | Rabatt | 30 % |
§ 5-5. Andre gebyrer
Grunngebyr kommer ikke i tillegg.
Andre gebyrer uten grunngebyr | Beregningsenhet | Gebyr | |
Vnr. Y | Utarbeidelse av matrikkelbrev | Per brev | Etter matrikkel-forskriften |
Kapittel 6 - Arbeid etter forurensningsregulativet, jf. lokal forskrift
§ 1-7: Fratrekk for komplett søknad uten mangler Kr 940
§ 2: Saksbehandling og kontroll med opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider:
A: Gebyr for saksbehandling (per tiltaksplan) (kan differensieres iht. areal) Kr 9 120
B: Gebyr for kontroll (per tiltaksplan) (kan differensieres iht. areal) Kr 9 120
§ 3: Saksbehandling og kontroll med utslipp av sanitært avløpsvann:
A: Gebyr for saksbehandling
- Utslippstillatelse til og med 15 pe Kr 9 120
- Utslippstillatelse over 15 pe Kr 11 400
- Endring av utslippstillatelse Kr 2 880 880
B: Årsgebyr for kontroll/tilsyn av anlegg med utslippstillatelse, privat anlegg Kr 0
§ 4: Saksbehandling og kontroll med utslipp av kommunalt avløpsvann
A: Gebyr for saksbehandling
- Søknad om utslippstillatelse Kr 9 120
- Søknad om endring av utslippstillatelse Kr 5 700
B: Årsgebyr for kontroll/tilsyn. Beregnet i egen kalkulator.
§ 5: Saksbehandling og kontroll med utslipp eller påslipp av oljeholdig avløpsvann
Gjelder for bensinstasjoner, vaskehaller for kjøretøy, motorverksteder, bussterminaler, verksteder og klargjøringssentraler for kjøretøy og anleggsmaskiner, anlegg for understellsbehandling med vaskeplass, smørehall, servicehall eller lignende.
A: Gebyr for saksbehandling
- Søknad om tillatelse til utslipp/påslipp (per anlegg) Kr 22 800
- Søknad om endring av tillatelse til utslipp/påslipp (per anlegg) Kr 5 700
B: Årsgebyr for kontroll/tilsyn av anlegg nevnt i forskriftens § 5-1 (per anlegg). Beregnet i egen kalkulator
§ 6: Saksbehandling og kontroll av fettholdig avløpsvann
Jf. forurensningsforskriften kap. 15A https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/kap15a#kap15a
A: Gebyr for saksbehandling
- Søknad om tillatelse til utslipp/påslipp fra virksomhet Kr 22 800
- Søknad om endring av tillatelse til utslipp/påslipp fra virksomhet Kr 5 700
B: Årsgebyr for kontroll/tilsyn av virksomme fettutskillere (per fettutskiller). Beregnet i egen kalkulator.
§ 7: Tilsyn med forbud mot fyring med mineralolje
Jf. forskrift https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-06-28-1060
A: Engangsgebyr ved tilsyn Kr 11 400
Kapittel 7 - Konsesjonssaker og delingssaker etter jordloven
Det skal betales gebyr for behandling av konsesjonssaker og delingssaker etter jordloven med følgende satser:
A | Behandling av delingssaker etter jordloven | Kr 2 000 |
B | Behandling av konsesjonssøknader ved erverv av fast eiendom | Kr 5 000 |
Kapittel 8 - Eiendomsinformasjon - meglerpakker
Gebyr for eiendomsinformasjon eller meglerpakke
Eiendomsinformasjon/meglerpakke | Kr 3 000 |
Forskrifter og lover
Gebyrer vedtatt i kommunestyret 12.12-2024, med hjemmel i:
- § 33-1 i plan- og bygningsloven (pbl.) av 27. juni 2008, jf. byggesaksforskriften
- § 32 i lov om eiendomsregistrering (matrikkelloven) av 17. juni 2005, jf. matrikkelforskriften
- § 15 i lov om eierseksjoner av 20. mars 1997
- § 52 a i forurensningsloven av 13. mars 1981