Du betaler to ganger i løpet av året et renovasjonsgebyr som dekker avfallsinnsamling, avfallsbehandling og sikring av at avfall som samles inn enten gjenvinnes eller destrueres forsvarlig.

Dette gebyret er slått sammen med dine kommunale avgifter og blir sendt ut av kommunen. Renovasjonsgebyret du betaler er satt sammen av et grunngebyr og et tømmegebyr.

Hva dekker grunn- og tømmegebyret?

Grunngebyret skal dekke

  • Kostnadene for behandling av avfallet ditt på best mulig måte med hensyn til økonomi, helse og miljø.
  • Drift av optisk sorteringsanlegg og utsortering av optiske fraksjoner.
  • Sortering, kverning, pakking, pressing og lagring av alt avfall.
  • Drift av returstasjoner og returpunkter, inkludert mottak og behandling av avfall som leveres inn ved disse stasjonene.
  • Mottak og behandling av farlig avfall ved våre returstasjoner.
  • Sluttbehandlingsavgift.
  • Utsetting av dunk ( vanligvis når husstanden er ny)
  • Kastekalender og annet informasjonsmateriale.
  • Poser og påfyll av disse.

Tømmegebyret skal dekke

  • Transport av avfall.
  • Innhenting av avfall én gang i uken.
  • Innhenting av glass og metall hver 8. uke. 

 

Klikk her for oppdaterte satser

Renovasjonsforskrift

Her kan du lese retningslinjer for renovasjonsforskrift som Remiks har laget for Tromsø og Karlsøy kommuner. 

Retningslinjer-for-renovasjonsforskrift-1.pdf