Meningen med samarbeidet er å samle erfaringer med utviklingsarbeid i skolen og systematisere disse til bruk i skolen. Det er også meningen at erfaringene skal gjøres tilgjengelig for UiT sine undervisere, studenter og andre med interesse for tema.
Artikkelen fra Hansnes skole handler om endringer som skoleledelsen har gjennomført dette skoleåret i forhold til teamstruktur og møtestruktur for lærerne. Endringene har foreløpig bidratt til at lærerne på skolen har flere møtepunkter og samhandlingsarenaer på tvers av undervisningstrinn i løpet av arbeidsuken. Lærerne er med på å forme sin egen arbeidshverdag, da de får påvirke innholdet i planfestet tid. Planfestet tid innebærer at alt arbeid ikke nødvendigvis må utføres på skolen til et bestemt tidspunkt. Dette gjør at lærerne får en mer fleksibel arbeidsdag.
Artikkelen fra Vannøy oppvekstsenter avd. Vannvåg skole dreier seg om kollegaveiledning, og om å benytte skolens samlende kompetanse i arbeid med elevsaker. Skolen har arbeidet med å utvikle konseptet siden 2021. Endingene har bidratt til en ny arena for hele kollegiet for å ta opp saker som berører skolemiljøet. Vi jobber for å ha et trygt og godt skolemiljø som er inkluderende for alle elever.
Hva skal komme ut av samarbeidet?
Skolene i Karlsøy vil med dette samarbeidet bidra til at lærerutdanningen ved UiT blir videreutviklet, og styrker et profesjonsfellesskap.