DIALOGMØTE: Ordfører Mona Benjaminsen og Britt Matisen Limo (Remiks) deltok på dialogmøtet via Teams. |
Norske myndigheter har satt som mål at innenriks sjøfart og fiskerinæringen skal halvere sine utslipp av klimagasser innen 2030. For å nå dette målet må det gjøres betydelige investeringer i klimavennlig teknologi, og både private og kommunale kaianlegg og havner som brukes av disse næringene må tilrettelegges for lav- og nullutslippsløsninger.
Forprosjekt for elektrifisering etablert høsten 2021
– Karlsøy kommune har tydelige bærekraftsmål, og dette prosjektet er en del av et større arbeid der vi legger til rette for at næringsaktører som opererer i øyriket kan utøve sin virksomhet på en mer miljøvennlig måte, uttaler ordfører Mona Benjaminsen.
Et av flere tiltak som vurderes er å legge til rette for landstrøm og ladeinfrastruktur. I første omgang er det snakk om å vurdere mulighetene for elektrifisering av fiskerihavner i Karlsøy. I den anledning ble det høsten 2021 etablert et forprosjekt i regi av Karlsøy kommune, der mulige leverandører i forkant ble invitert til å gi tilbud på prosjektledelse. Etter nøye vurderinger av de mottatte tilbudene var det det anerkjente konsulentfirmaet KPMG som strakk det lengste strået, og som dermed vil spille en viktig rolle for å få første del av elektrifiseringsprosjektet vel i havn.
Kartlegging av behovet for landstrøm og lading i øyriket
Et av flere formål med forprosjektet er å anslå kraftbehovet til næringsaktører innen fiskeri og havbruk som opererer i øyriket. I tillegg skal fremtidig markedspotensial kartlegges, noe som innebærer at potensielle kunder for landstrøm og ladeinfrastruktur i Karlsøy kommune skal identifiseres.
Det er primært de tre største fiskerihavnene i kommunen kartleggingen konsentrerer seg om, men også behovet for landstrøm og lading i andre havner i øyriket. Målet er å avdekke hvor det er størst behov og markedsgrunnlag for å etablere infrastruktur på dette området – både innen fiskeri og havbruk, men også til andre maritime og landbaserte næringer.
Et viktig forarbeid og beslutningsgrunnlag
Forprosjektet har en varighet på vel fem måneder, og skal bidra til å gi politisk nivå i Karlsøy kommune nødvendig beslutningsgrunnlag for elektrifisering av de aktuelle havnene. Samtidig vil arbeidet gi de nødvendige avklaringene som kreves for å kunne søke om støtte til etablering fra Enova. Den fylkeskommunale tilskuddsordningen gis til prosjekter for formål om nytenkende og bærekraftig næringsutvikling, flere arbeidsplasser og attraktive lokalsamfunn.
FAKTA OM ELEKTRIFISERINGSPROSJEKTET I KARLSØY
- Elektrifiseringsprosjektet i Karlsøy gjennomføres i et samarbeid mellom Karlsøy kommune og selskapet Fjuel Tromsø AS – et datterselskap av Troms Kraft og Tromsø Havn som jobber med elektrifisering av havneanlegg. Selskapet utvikler løsninger for landstrøm og ladeinfrastruktur som kan benyttes i ulike havner i nord, og jobber blant annet med elektrifisering av havneanlegg i Tromsø.
- Prosjektet er basert på en samarbeids- og intensjonsavtale med følgende aktører: Lerøy Aurora, Norwegian Royal Salmon, Norfra/Torsvågbruket, ASKO Nord, Remiks, El-sjark Øra AS ved reder og fisker Bengt Gabrielsen
- Forprosjektet har et totalbudsjett på 1 million kroner, der ca halvparten av de avsatte midlene utgjør tilskudd fra Troms og Finnmark Fylkeskommune. Karlsøy kommune går selv inn med kr. 190.000,-, resterende utgjør egeninnsats fra de ulike samarbeidspartnerne i prosjektet.
- Forprosjektet har en varighet på vel fem måneder – fra 10. oktober 2021 til 31. mars 2022.