Verdens første el-fiskebåt til Karlsøy!

Bent Gabrielsen får levert verdens første el-fiskebåt. Båten er nå under utprøving i Trondheim og skal rigges før levering i september.

elbat4.jpg
Rådmann, næringskonsulent og reder ombord i nybåten!

Båtbyggeriet Selfa Arctic AS i Trondheim er i gang med å bygge en hybrid fiskebåt i tett samarbeid med Siemens Marine Solutions, Øra as og SINTEF Nord. Den skal ha hybrid teknologi med en batteridrevet el-motor og en dieselmotor, samt en batteripakke.
Dette er en såkalt serie-hybrid. Det betyr at 70-100 prosent avenergien kommer fra batteriet, men at den støttes av en dieselmotor som står i enden av drivlinja.
Øra as har som et mål om å eie og drive El-båten kommersielt, også etter prosjektperioden.
Så langt har SINTEF utført en rekke simuleringer avulike driftsmønstre for fartøyet for å kartlegge fartøyenes kraftbehov. I tillegg har SINTEF gjort beregninger som viser kostnader og besparelser ved aktuelle hybride løsninger. Stadig billigere batterier, sammen med reduserte drifts- og vedlikeholdskostnader, forventes å veie opp mot noe høyere investeringskostnader, i løpet av noen år.
Tanken er at sjarken skal komme seg både til og frafiskefeltet ved hjelp av elektrisitet, men at diesel-motoren skal kobles inn etter behov. Når fisket er i gang, er det den elektriske motoren som skal sørge for driften.
Dette vil kunne få store positive miljø-følger fordi det vil bidra til å redusere CO2-utslippene i takt med redusert drivstoff-forbruk, men også fordi det vil gjøre arbeidsmiljøet til fiskerne bedre ved å unngå å fiske med en dunkende dieselmotor i timevis er krevende på grunn av både støy og forurensende eksos.
Batteriene i sjarken tåler fra 4000 til 15 000 laddinger. Om en fisker er 150 dager i året på sjøen og båten lades hver gang, vil det gi 25 års levetid, som er samme levetid som en vanlig dieselmotor.