Reiselivsprosjekt_400x300

I diskusjon om viktige punkter som må gjenomgås for å komme i mål oppsummerte møtet med viktigheten av å få til dialog med andre næringer, aktører, kommunen og offentlige - og folk flest i Karlsøy.

 

REISELIVSAKTØRENE SAMLER SEG

 

Referat fra oppstartsmøte med reiselivsaktørene i prosjekt ”Utvikling av reisemål Karlsøy” 

 

Bakgrunn

Flomlysprosjektet i 2008, hvor aktørene i reiseliv besluttet å satse videre på et felles arbeid for utvikling av næringa. Siden reiselivsnæringa formelt ikke har en egen organisasjon, søkte man gjennom Karlsøy Næringsforening om midler hos Innovasjon Norge. Finansieringa er et spleiselag mellom Innovasjon Norge, Karlsøy kommune og næringa gjennom arbeidsinnsats.

 

Kommunens deltakelse

Kommunen deltar veldig aktivt med i prosjektet: Prosjektansvarlig er næringskonsulent Laila B. Johansen, styringsgruppe består av ordfører Bent Gabrielsen som leder, medlemmer er Kjell Lekang og Elisabeth Johansen fra formannskapet samt Vidleiv Johansen og Sonja Karlsen fra Karlsøy Næringsforening/reiselivsnæringa.

 

Verdiskaping skjer i næringa

Næringa eier prosjektet, og det er næringa sine behov, planer og felles definisjon av utviklingsmuligheter som skal ligge i bunnen for en helhetlig plan. Kommunen skal bidra med tilrettelegging der næringa ser størst potensial for verdiskapning.

 

Men hele lokalsamfunnet er viktig aktør!

Reiseliv kalles nå mer og mer ”opplevelsesnæringene”: I gamle dager dro folk kanskje til et hotell på ferie, men nå drar man til et sted : Det er den helhetlige opplevelsen man kan få på et sted som er utgangspunktet; natur, atmosfære, kultur, mat, trivelige folk osv. Det er også derfor det er viktig at kommunen og næringa arbeider i lag, og det er derfor viktig at vi får dialog med ”alle andre” i kommunen: Hele næringslivet og alle næringer, lag og foreninger, utviklingslag, kulturtilbud og alle som har meninger og innspill.

 

Mulighetsplan   

Vi skal i første omgang lage en mulighetsplan for reiselivsutvikling i Karlsøy. Formålet med planen er

  • Å få felles målsetning for aktørene og kommunen
  • Styrke reiselivsutviklingen gjennom god rolledeling, et definert partnerskap og arbeidsfordeling i utviklingsoppgavene.

Innhold i planen:

  • Beskrive status i reiselivsbildet i Karlsøy i dag
  • Beskrive tilbuds- og etterspørselsforhold
  • Kartlegge og få med nye planer og prosjekt
  • Organisering og samarbeidsforhold
  • Analyse av sterke og svake sider, muligheter og trusler
  • Markedspotensial og konkurransefortrinn
  • Planen konkluderer med forslag til satsinger og tiltak – på kort og lang sikt, og konkretisert ned til hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres og hvem som har ansvar for at det blir gjort.

Arbeidsprosess og oppsummering fra møtet

I første omgang setter vi opp status i forhold til alle tilbudene som er i Karlsøy i dag, og utviklingsplaner som enkeltbedrifter og personer har: Dette er grunnmuren for hva vi kan utvikle. Fra Flomlysprosjektet har vi ei lang rekke ideer for produktmuligheter i kommunen. Vi trenger nå å gå mer detaljert inn i saken; hvilke produkter og opplevelser kan vi konkret utvikle i Karlsøy, enten som enkeltbedrift, i samarbeid mellom bedriftene og i samarbeid med andre aktører? Gjennom å samles og bli kjent – og arbeide strukturert med plan for utvikling – åpner det seg muligheter til at alle ”løse produktideer” blir konkretisert ned til at hver idé både har en ”eier” og en plan for arbeidet ”fra idé til salgbart produkt”.    

 

Diskusjon og punkter å ha med i arbeidet videre

  • Havfiske er viktigste produkt i Karlsøy i dag. Det er viktig at vi utvikler oss videre til opplevelsesturisme i bred forstand. Det er en del negativt rundt fisketurisme, dvs i forhold til de som kommer med tilhenger og fryseboks. Det er viktig å få frem at dette ikke gjelder her, de aller fleste kommer med fly. Fisketuristene dreier seg mer og mer mot ”catch and release”. Også for dem er det opplevelsen som er viktig, ikke matauk!  
  • Er ungdommene interessert? Hvordan når vi dem? Vi trenger f eks folk til å lage opplevelser, arrangere turer. Innspill: Kontakt med Ungdomshuset CREDO/TVIBIT og prosjektet Ung Region; bl a ungdommer som lager film. Er de interessert i å samarbeide? 
  • Produktidé: Overlandtur Hurtigruta mellom Skjervøy og Tromsø: Fuglesafari og midnattssol.  
  • Øyriket Karlsøy; hvilke båter er tilgjengelige for passasjertrafikk? Regelverk er en utfordring for å kunne bruke fiskebåter i opplevelsessammenheng. De fleste tilreisende vil ikke kunne bruke båt selv. Øyriket er relativt utilgjengelig uten at vi har tilbud på båt med skipper; fuglesafari, fiske, kystens kulturhistorie m m er spennende tematurer vi kan lage med båt.  Viktig oppfølging å kartlegge muligheter og utfordringer for å få opp tilbud med båt – for små og store grupper. 
  • Historiefortelling: Er det folk som liker å fortelle historier? Som kan om gamle dager i Karlsøy, eller om et bestemt tema? Hvis vi f eks skulle prøve ut en tur for pensjonistgrupper fra Tromsø? Fortelle om hvordan det var å drive fiske før i tida, om livet på Karlsøya i 1950, eller bare god til skrøner og lygarhistorier? Hvem kunne tenkt seg å ta utfordringa, og hvordan kan vi finne dem? 
  • Mat: Få oversikt over alle som tilbyr mat i kommunen! Servering og salg av lokale produkter. Hvordan kan vi utvikle mat som del av opplevelsene i kommunen? De lokale mattradisjonene. Vi må også kartlegge alle som produserer lokale produkter for salg (kunsthåndverk og lignende).
  • Karlsøy er også en reindriftskommune, hele året. Det er ukjent for de fleste, og vi vet samisk kultur er veldig interessant for tilreisende. Kontakt med reindrifta for å høre om interesse for å tilby noe i reiselivssammenheng er viktig!  
  • Landbruksnæringa; gårdsturisme, mat, salg av gårdsprodukter osv. er også viktig i det helhetlige perspektivet på opplevelse.  
  • Fiskerinæringa, det samme: Ser de noen muligheter i reiseliv, og kan vi samarbeide for at utviklinga kan bli positiv for alle parter? Punkter rundt havfiske og tilgjengelighet mht båter er jo saker som også angår fiskerinæringa. Dialog med fiskerinæringa både om muligheter og utfordringer er viktig! 
  • Næringsforeninga kan være nøkkelen for samarbeid med andre næringer i kommunen! Det er veldig viktig for reiselivsutviklinga og for dette prosjektet, at Næringsforeninga er kommet på plass og at vi kan ha den som felles arena for næringslivet i kommunen.  
  • Jakt i Karlsøy er populært. Aktører har erfaring med at på f eks det engelske markedet er jakt ”fy-fy”, mens det på norsk marked er attraktivt. Vi må være bevisst på at jakt er kontroversielt noen steder. 
  • Skuter. Ingen i reiselivsnæringa ser nødvendighet av åpne skuterløyper. Toppturer på ski er et marked som har store muligheter også i Karlsøy (som resten av regionen). Men for de som ikke står på ski – den aller største delen av utenlandsk marked – trenger vi andre muligheter for å selge aktiviteter på vinteren. F eks nordlysturer, tur til en leir i skogen/på fjellet. Hvordan er regelverket for å bruke skuter i næringsøyemed? Går det an å få tillatelse til bruk kun for turer med betalende gjester, og i fastsatt løype/sted?  
  • Diskusjon om hvor viktig kvalitet er: Hvis bedriftene skal samarbeide godt, lage felles produktpakker og anbefale hverandre, er det viktig at vi er sikker på kvaliteten til hverandre. Tiltak på kvalitet og kompetanseheving er viktig. Idé; kurs i servicekvalitet for bedriftene? (hvis bedriftene lager felles krav til kvalitet på service, er det et godt markedsføringstiltak, ogsåJ) 
  • Behov merking av turløyper vil sikkert komme opp i arbeidet videre. Vandring og toppturer er veldig aktuelt. Hva skjer nå med ”Ti på Topp i Karlsøy”?  
  • Kulturhistorie og kulturmiljø: Verdien av kulturhistoria og kulturmiljø – vi snakket bl a om Helgøya, Finnkroken og spesielt Karlsøya, fordi det er planer om å utvikle plassen med etter tankegangen for ”geoturisme” (se link til brosjyre om dette på Karlsøy kommunes nettside, under reiseliv!!). For såkalt stedsutvikling, ivaretakelse av kulturmiljø med mer er det en stor fordel at vi nå lager en felles plan for utvikling: Enkeltprosjekt som kan vise at de er en del av mer helhetlige satsinger, kommer lettere til finansiering og hjelp på diverse  ordninger for tilskudd (et eksempel på at helhetlig plan for reiselivsutvikling kan bidra til bedre muligheter både for hver aktør og for kommunen). 
  • Skilting, infotavler: Sett opp status hva som finnes, og plan for at dette er ”på stell”.
Reiselivsprosjekt 2_400x300

Fremover:

Hilde lager statusbeskrivelsen til mulighetsplan før jul, og sender over til alle.

Hilde og Laila følger opp diskusjonspunktene så langt som mulig. Følger også opp samarbeidspartnere som f eks Troms Reiseliv, prosjektet ”Kystbasert Reiseliv” fra departementet, med flere.

 

Neste gang vi møtes skal det være over 2 dager - et arbeidsmøte hvor vi skal jobbe med produkt – marked – samarbeidspartnere: Få på bordet alle mulighetene vi ser fremover, og begynne konkretiseringa på ”hvem gjør hva, nårJ)

 

For å utvikle samarbeidet er det viktig at vi blir kjent med hverandre, og hverandres anlegg. Neste todagers arbeidsøkt blir lagt opp som en tur til i hvert fall noen av anleggene. De vi ikke når denne gangen, tar vi neste. Hilde og Laila får i oppdrag å se på logistikken og lage forslag til opplegg.

 

ALLE SOM VIL ER HJERTELIG VELKOMMEN TIL Å VÆRE MED FREMOVER! DU TRENGER IKKE Å VÆRE ”REISELIV” FOR Å VÆRE MED! VI SKAL PRØVE Å FÅ AKTIV KONTAKT MED FLEST MULIG I PROSJEKTPERIODEN, MEN TA KONTAKT HVIS DU SER BARE DEN MINSTE INTERESSE FOR DETTE ARBEIDET!  

 

Til stede på møtet 09.desember:

Hav og Fjell                                          Vidleiv Johansen og Marit Mydland

Vannøy Sport                                       Paul Sjåvik

Torsvåg Havfiske                                   Sonja Karlsen

Vannøy Sjøcamping                              Jan Nygård

Skogsfjord Caravan og Fritidscamp         Frode og Harriet Benonisen

Karlsøy Prestegård                               Berit Paulsen og Stein Olsen

Vannahamre Sjøfiske                            Nils-Ivar Evertsen

 

Kontaktinfo:

Prosjektleder Hilde Johnsen, 957 04946

Prosjektansvarlig Laila B. Johansen (næringskonsulent) 979 63743

www.karlsoy.kommune.no/reiseliv