Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Kvalsundtunnelen

Avgiftsfri tunnel i 10 år

I dag, 16. oktober 2008, er det nøyaktig 10 år siden Kvalundtunnelen ble avgiftsfri. Et lite jubileum, med andre ord.
Kvalsundtunellen 1_400x291

På Wikipedia leser vi:

Kvalsundtunnelen er en undersjøisk tunnel som forbinder øyene Kvaløya og Ringvassøya i Troms fylke. Den er en del av riksvei 863 som går fra Kvaløysletta i Tromsø kommune til Vanna i Karlsøy kommune (med ferge). Kvalsundtunnelen ble åpnet i 1988. Den erstattet fergestrekninga mellom Futrikelv på Kvaløya og Skulgam på Ringvassøya.

  • Lengde: 1650 m.
  • Største dybde: - 56 m.

Når vi nå står foran et nytt stort tunnellprosjekt i vår kommune, er det fristende å tenke tilbake til tiden hvor debatten raste om plassering av Kvalsundtunnelen. Sterke krefter hevdet at det gunstigste traseevalget var i omtrent samme området som der fergen trafikkerte, og at dagens  plassering ville føre til en uforholdsmessig lengre kjørevei til Tromsø. Dette ville gå ut over både miljøet, og ikke minst økonomien til bilistene. Men etter en politisk drakamp og sterke ytringer i media falt altså valget på dagens trase.

 

Da tunnelen ble åpnet i 1988 representerte det en kommunikasjonsmessig revolusjon for øysamfunnet vårt.

 

I enda tidligere tider måtte Karlsøyværinger på tur fra Tromsø stå i kø på Langnes for å ta ferga over til Kvaløya, og så i ny kø før å komme seg med ny ferge over til Ringvassøya. De som skulle til de andre øyene måtte så stille seg i fergekø igjen, enten på Hansnes eller i Mikkelvik.

 

Men, det har vært fremskritt å spore. I juni 1974 ble Sandnessundbrua åpnet, og i 1988 Kvalsundtunnelen, og dermed tilhørte deler av Karlsøysamfunnen fastlandsnorge. Nå venter utålmodige øyboere på at Reinøya, og senere Vannøya skal få sin forbindelse. Trasevalget har, etter en politisk drakamp også i dette prosjektet, landet på det sørlige alternativet, ved Lanes.

 

Kvalsundtunnelen er i dag en umoderne og brannfarlig tunnel. En del forbedringer er gjort gjennom årene, men fortsatt er skrekkscenariet at det skal oppstå brann inne i tunnelen mens det er kjøretøy og folk der. Brannsjefen i Tromsø har derfor gitt Statens vegvesen en frist til i 2010 med å utbedre tunnelen til forsvarlig stand. 

 

I dag er det 10 år siden Kvalsundtunnelen ble avgiftsfri. Det er et lite jubileum. Gratulerer!

Tips en venn  Skriv ut