Helsesykepleiere, psykologer, folkehelserådgivere, ansatte i skole og barnehage og miljøarbeidere var blant de som var samlet på Gamnes til fagdag om folkehelse og livsmestring i ungdomsskolen. 

Kommunepsykolog i Karlsøy kommune Mari Myrland innledet med å spørre om hvordan kan vi hjelpe ungdommene våre til å bli gode, empatiske mennesker som trives. Karlsøy kommune har tatt i bruk prosjektet Robust ungdom for å få til det.

Det er et opplegg som ble kjørt i gang i 2022 i kommunen og handler om å skape robuste ungdommer og at de får øvd på sosiale ferdigheter. Andre temaer er tanker og følelser, stress og søvn. Hvordan være en god venn, løse konflikter og forstå det sosiale samspillet. Undervisningen normaliserer vanlig strev fremfor å fokusere på sykdom og lidelser. Budskapet er at psykisk helse er noe vi skaper hver dag, i måten vi er på, mot oss selv og mot hverandre. 

Lærer om hva som påvirker den psykiske helsen

Myrland forteller hva Robust ungdom betyr for kommunen. - Robust ungdom er et viktig prosjekt som både hjelper skolen å jobbe systematisk mot å skape et godt psykososialt miljø for elevene, men også samtidig styrke elevene i å fremme god psykisk helse for seg selv. Gjennom undervisningen, øvelsene og leken lærer de om viktige faktorer som påvirker den psykiske helsen vår. Målet er at gjennom økt kompetanse skal elevene kunne ta kloke valg som hjelper de å håndtere medgang og motgang på best mulig måte, avslutter hun. 

Videre ønsker Myrland at Robust ungdom skal være med på å skape et godt og trygt skolemiljø for den enkelte, men også øke elevenes kunnskap om hvordan de kan fremme god helse for selv og andre medelever. 

Foredragsholder og psykolog Anne Kristin Imenes fortalte om rapporter om at flere unge sliter med depresjon, angst og utagerende atferd. Pandemien får litt av skylda for at unge har dårlig ordforråd, er ute av sosial trening.  - Løsningen er å jobbe med tilhørighet, mener Imenes. 

Hva er robust ungdom?

Robust Ungdom er et fritt tilgjengelig 3-årig undervisningsopplegg i folkehelse og livsmestring for ungdomsskolen. 

Undervisningen består av foredrag, praktiske øvelser, lek og samarbeidslæring. Elevene lærer å skape god psykisk helse for seg selv og andre, de blir bedre kjent med hverandre og bygger samtidig et godt klassemiljø.

Skolen setter av to timer i måneden, syv ganger i året. I tillegg deltar elevene og foresatte på felles temakveld på 8. og 9.trinn. Til sammen får elevene over 40 timer med korte foredrag, praktiske øvelser, samarbeidslæring og samarbeidslek.

Prosjektet startet opp i 2016 og er finansiert med folkehelsemidler i regi av Østfoldhelsa i fylkeskommunen.