I sak 4/2022 ba Kommunestyret Kommunedirektøren om å utrede ny skole og flerbrukshall på Hansnes. Vedtaket i saken lød slik:

1. Kommunestyret ber kommunedirektør utrede for nytt skolebygg.
2. Det utredes to alternativer for flerbruksbygg. Ett for nytt bygg og ett for å
utvide og oppgradere dagens gymbygg til flerbruksbygg.
3. Kommunestyret ber kommunedirektør om å utrede kostnadene for reparasjon/
oppgradering av svømmebassenget på Hansnes.
4. Kommunestyret erkjenner at det på nåværende tidspunkt ser problematisk ut å
framskynde planlagt byggestart i 2024, uten at det vil kunne gå ut over
forsvarlig planleggingsprosess.

Kommunestyrets vedtak stilte store krav til idefaseprosjektets arbeid, da det åpnet for mange
variabler i forhold til bygningsmassens innhold og løsninger. Idefasen ble av den grunn delt
i to faser. Det er funnene fra første del som skal presenteres i denne sammenhengen.

Som følge av dette har idefaseprosjektet vært nødt til å se på hvordan dette kan løses gjennom
etterfølgende spørsmålsstillinger. Dette vil kunne gi det nødvendige kunnskapsgrunnlaget for
å løse oppgaven fullt ut.


1. Kan man etablere nye bygg og samtidig drive ordinær skoledrift under
byggeperioden?
2. Hvordan kan en utnytte et flerbruksbygg på best mulig måte slik at en både dekker de
krav som stilles i offentlig skole og det behovet som er i lokalsamfunnet ellers?
3. Hvordan kan vi etablere bygg som er multifunksjonelle og som kan tilpasses etter
hvert som behovene endres og ny teknologi utvikles?
4. Hvordan skal vi etterkomme de offentlige krav og forventninger som stilles ved
etablering av nye bygg og anlegg når det kommer til klima og miljøhensyn? Her er det
kommet flere nye offentlige retningslinjer og krav, som må tas hensyn til i prosessen.

I Idefasens første del har vi kun besvart spørsmålene 2 og 3 gjennom et tjenestedesignprosjekt
gjennomført av de eksterne fagmiljøene til Travers og Etyde.

Her kan du lese rapporten fra tjenestedesignarbeidet som er gjennomført og som mange av kommunens innbyggere har vært med å bidra til.

Tusen takk til alle som har møtt på folkemøter, intervjuer, klassesamtaler, digitale møter og til de som har gitt innspill gjennom innspillsportalen.