Lanes_crop_400x230
Under dette havstykket mellom Ringvassøya og Reinøya vil Langsundtunnelen bli bygget. Foto: Google Street View

Kommunestyret gjorde slikt vedtak:

Karlsøy kommunestyre godkjenner framlagte reguleringsplan for FV 863 Langsundforbindelsen.

Kommunestyrets endelige vedtak kan påklages, jf. pbl. § 1-9. Klagefristen er 3 uker fra
kunngjøring.

Når planen er vedtatt, skal registrerte grunneiere og festere i planområdet, og så vidt mulig andre rettighetshavere i planområdet og naboer til planområdet, når de blir direkte berørt underrettes særskilt ved brev. Underretningen skal inneholde opplysninger om klageadgangen og frist for klage.

Reguleringsplanen skal kunngjøres i minst én avis som er alminnelig lest på stedet og gjøres tilgjengelig gjennom elektroniske medier.

Vedtaket er fattet med hjemmel i plan- og bygningslovens § 12-12.

 

Ved klagefristens utløp var det innkommet seks klager på vedtaket.

Irene Karlsen v/advokat Tor N. Rekve klager på at hytte på gnr/bnr 41/55 må flyttes grunnet konflikt med innslag for tunnelen på Lanes. Karlsen har ved bygging av hytta samtykket i å tinglyse en erklæring på at de skulle ta alle kostnader dersom en flytting ble nødvendig, men mener at disse konsekvensene ikke er fremkommet i planbeskrivelse og reguleringsbestemmelser. Dette er en saksbehandlingsfeil og har medført at kommunestyret har gjort sitt vedtak på sviktende grunnlag.

Bjørn Rafter klager på at den nye vegtraseen i Reinskaret kommer nærmere hytta på eiendommen gnr/bnr 38/125 enn først planlagt og at høyden på brua over Reinskarelva vil føre til mye støy inn til hytta, Fylkesmannen viser til at utstikkingen klager viser til ikke var foretatt for å illustrere plasseringen av veien. Videre at det skal foretas endringer i brukonstruksjonen som skal gjøre denne mindre fremtredende fra klagerens hytte.

Reindriftsforvaltningen i Troms har klaget på at det ikke er foretatt en konsekvensutredning for reguleringsplanen hvor reineiernes interesser ble vurdert. Statens vegvesen sine egne analyser vedrørende dette er ikke tilfredsstillende. Fylkesmannen finner grunn til å påpeke at planarbeidet med etablering av langsundforbindelsen fremstår som grundig utført. Det ble nedlagt et betydelig arbeid i forbindelse med vedtakelsen av kommunedelplanen i 2007, der også reindriftsinteresser ble hørt.

Reinøy reinbeitedistrikt klager på de samme forhold som Reindriftsforvaltningen.

Isak Isaksen Turi klager på at den nye bilvegen bare 10 meter unna hans eiendom vil medføre store trafikksikkerhetsproblemer, og at veien må flyttes. Fylkesmannen mener at det alltid vil være slik at enkelte private interesser vil bli skadelidende ved større infrastrukturtiltak, som for eksempel etablering av veg, og støtter seg avveininger kommunen allerede har gjort i saken.

Annhild Hansen har tatt opp spørsmål om drenering og vanntilførsel til egen eiendom ved etablering av Langsundforbindelsen. Fylkesmannen støtter seg til kommunens vurdering om at forholdene vil bli ivaretatt ved bygging av forbindelsen etter nærmere avtale med grunneieren.

Arbeidet med Langsundforbindelsen vil bli startet opp i begynnelsen av 2012, og arbeidet vil foregå fra Reinøysiden og være ferdigstillet i løpet av 2015. Prosjektet består av undersjøisk tunnel mellom Lanes på Ringvassøya og Rakkenes på Reinøya, forbedret og ny vegforbindelse til Sætervika nord på Reinøya, og nytt fergeleie her. Ferge vil gå i et trekantsamband til Vannøya og Karlsøya, og seilingstiden til disse øyene vil bli halvert i forhold til dagens situasjon.

Forøvrig viser vi til menypunktet Langsundforbindelsen i venstremenyen, hvor artikler om dette store og viktige kommunikasjonsprosjektet i kommunen er publisert.

Det korte og gledelige sammendraget er, kort og konsist: Fylkesmannen har nå avvist samtlige klager på reguleringsplanen for Fv 863 Langsundforbindelsen. Dette betyr at reguleringsplanen for Fv 863 Langsundforbindelsen nå er rettsgyldig. Fylkesmannens vedtak er endelig og kan ikke påklages videre.

 

Klagebehandling Fylkesmannen.pdf