Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Formannskapsmøte

Svar på spørsmål fra møtet 20. august 2014

I møtet den 20. august "haglet" det inn med spørsmål, som administrasjon nå gir skriftlig svar på.

bilde 2_1000x743

Spørsmål 1:

Svar på spørsmål vedr. behandling av søknad om skjenkeløyve – ekstremsportuka.

I delegasjonsreglementet vedtatt av kommunestyret, siste gang i sak 10/09 sier punkt 4.1.19, at rådmann er delegert myndighet for innvilging av skjenkebevilling til enkeltarrangement.

Rådmannen tolker dette slik at det er delegert direkte fra kommunestyret til rådmann all den stund kommunestyret selv har vedtatt dette. Rådmannen finner ingen dokumentasjon (vedtak) på at kommunestyret har delegert dette til formannskapet og at formannskap har videredelegert til rådmann. I kommunens delegasjonsreglement står det at iht. § 1-12 delegerer kommunestyret til formannskapet alle avgjørelser. For det første finnes ingen § 1-12, den er opphevet. For det andre, dersom dette også gjaldt fullmakt til å gi bevilling til enkeltarrangement så skulle det ikke være nødvendig å nevne på eget sted at dette er delegert rådmann. Hvis det da ikke finnes vedtak på at formannskapet har foretatt en videredelegering av enkeltarrangement, så er den eneste slutning at kommunestyret har delegert det direkte til rådmann.

Dersom formannskapet har videredelegert dette til rådmann så vil formannskapet kunne omgjøre rådmannens vedtak, eller trekke tilbake hele fullmakten, det framgår av kommuneloven. Men hvis kommunestyret har delegert direkte til rådmann hvilket vi mener er tilfelle, så er det normalt kun det organ som har gitt delegasjonen som kan omgjøre vedtak eller trekke tilbake fullmakten. Dersom formannskapet da i et møte like før oppstart av arrangementet skulle omgjøre administrasjonens vedtak så måtte det evt. gjøres på vegne av kommunestyret med bruk av kommunelovens § 13. Rådmannen mener bruk av § 13 ikke ville falle naturlig i en slik sak. For det første er dette en type vedtak som normalt ikke behandles av kommunestyret, dernest er det et kriterium for bruk av § 13 at kommunens ellers kan bli påført tap og vesentlig ulempe.

Forutsatt at formannskapet hadde myndighet å foreta en rask omgjøring av vedtaket i det aktuelle møtet, hvordan skulle da alkohollovens bestemmelser om hva som skal vurderes og hva som skal kreves av søker ivaretas. Veilederen til alkoholloven utgitt av departementet har rimelig klare krav til dette. Poenget er at forutsatt at formannskapet kunne omgjøre rådmannens vedtak, så ville det være rimelig å forlange framleggelse av saksbehandling som dekker lovens krav til utredning, før formannskapet tok stilling til søknaden.

Det vises til rusmiddelpolitisk handlingsplan vedtatt av kommunestyret 20/2-2013, punkt 1.2: "Ved behandling av bevillingssøknader, skal planen være vedlegg til saksframlegget. På den måten sikrer man at bevillinger er i tråd med plan".

Når denne aktuelle saken ikke var oppført på sakslista og dermed verken hadde saksutredning eller rusmiddelpolitisk handlingsplan som vedlegg, ville grunnlaget for hastebehandling av saken være relativt tynt.

Spørsmålet berører ikke hva administrasjonen har lagt til grunn for sitt avslag på søknaden, men det kan kort legges til noen ord om det. De kriterier som framgår av lovteksten og veilederen til praktisering av alkoholloven ble vurdert opp mot opplysninger i søknaden. Før vedtak ble fattet ble også innhentet synspunkt fra politi, som var meget klar i sin tilråding om hva som burde vektlegges.

Til slutt presiseres at det ikke er prinsipielt viktig at rådmannen har beslutningsmyndighet i en slik type sak. Men rådmannen ønsker å opptre lojalt både mot delegasjonsreglement og rusmiddelpolitisk handlingsplan, begge vedtatt av kommunestyret. Dersom den aktuelle søknad hadde blitt levert innen rimelig tid, ville tiden både til saksbehandling og evt. klagebehandling/begjæring om omgjøring av vedtak, tilsi at vi kanskje ikke hadde havnet i den situasjon som ligger til grunn for spørsmålet.

Hansnes, 15/9-2014. For rådmannen: Helse- og sosialsjef Alf Lorentsen

 

Spørsmål 2: Salg av eiendom i Hessfjorden og gml barnehagen på Hansnes

Eiendommen i Hessfjord er klar for å legges ut for salg. Når det gjelder gammelbarnehagen på Hansnes, så har det oppstått en del uenighet om grensene for eiendommen, dette må oppmålingsingeniør få avklart først. Han tar saken når han er tilbake fra 2 ukers ferie, ca. 1. oktober. Vi hadde egentlig tenkt å kjøre ut begge eiendommene samtidig, men de kan selvsagt legges ut hver for seg. Dette gjør vi en vurdering av i oktober d.å.

Svar fra: Enhetsleder May Jorunn Corneliussen

 

Spørsmål 3. Reguleringsplan i området Rådhuset. Hansnes.

Vi har som mål å sette i gang en områderegulering for hele Hansnes, da vil vi også kunne vurdere helheten omkring veier og trafikkmønster. Det er verken lurt eller lønnsomt å regulere stykkevis og delt, en reguleringsplan tar mye ressurser. Plan og utvikling fremmer behovet for områdereguleringsplaner og kommunale detaljreguleringsplaner som driftstiltak i budsjettet for 2015. Her vil områdereguleringsplan for Hansnes bli prioritert.

Svar fra: Enhetsleder May Jorunn Corneliussen.
 

Spørsmål 4. Boligfelt Gamnes

Vi snakker om en utvidelse av boligfeltet på Gamnes som i dag er omtrent ferdig utbygd. Vi hadde et forslag til passende område i arealplanen. Dette området gikk Fylkesmannens landbruksavdeling imot, noe som fortsatt er uforståelig for oss. Plan og utviklingsenheten har en målsetning om i løpet av 2015 å ha klart et aktuelt område for oppstart av en reguleringsplan til utvidelse av boligfeltet på Gamnes.

Svar fra: Enhetsleder May Jorunn Corneliussen.
 

Spørsmål 5. E-sak/arkivnr. 13/596. (Kjøreveg til hytte gnr 36 b.nr. 6)

Saksbehandler Tom Jensen kommer og svarer på spørsmålet i f.skapets møte.

 

Spørsmål 6. Hva med veien på Karlsøya. Skal det gjøres noe med den?

Bygg-og anleggsenheten har bestilt grøfting av veiene denne uke, vi får grusbåt i slutten av uka med grus til veiene på Karlsøya. Arbeidet skal være ferdig i løpet av uke 39.

Svar av: Enhetsleder Dan Øystein Pettersen

 

Spørsmål 7. Asfaltering i Vannvåg. Hva skjer her?

Bygg- og anleggsenheten har bestilt grus og asfalt hos Lemminkainen Norge AS. Grusen blir levert i slutten av denne uke og asfalten blir levert i uke.39.

Svar gitt av: Enhetsleder Dan Øystein Pettersen

 

Spørsmål 8. Tenning av veilys? Når? Hvem bestemmer dette ? Hva koster dette pr.dag el per mnd el per år?

Det er tidligere kommunestyrevedtak som sier at veilysene skal tennes 1.9 og slukkes 1.4, men i år ble veilysene tent 22.8 pga Dans i Karlsøy etter ordre fra ordfører.

Karlsøy kommune har totalt 1400 veilys, 950stk å 70W og 450stk å 150W. Kostnader pr år etter en kwt pris på 60 øre og 3000 driftstimer blir 1stk 70W=Kr.126,- 1stk 150W=Kr.270,-.

Totale kostnader pr år for samtlige veilys i Karlsøy kommune:

950stk 70W * Kr.126,-= Kr. 119.700,-

450stk 150W*Kr.270,- Kr. 121.500,-

Abb.avg.50målere Kr. 27.500.-

Totale kostnader pr.år Kr. 268.700.-

Svar av: Enhetsleder Dan Øystein Pettersen

 

Spørsmål 9. Veglys Bekkestranda ?

Nye veilys til Bekkestranda er bestilt, men pga produksjon av ny serie kan de ikke leveres før i oktober-14.

Svar av: Enhetsleder Dan Øystein Pettersen

 

Spørsmål 10. Sengskroken Kirkegård ? Når er vi ferdig med dette arbeidet?

Prosjektet er igangsatt. Prosjektleder har ferdig 65 nye gravplasser som kan taes i bruk.

Svar av: Enhetsleder Dan Øystein Pettersen

 

Spørsmål 11. Troms fylkestrafikk har lyst ut midler til kraftrydding. Har vi fått brev om dette? Har vi søkt el hvorfor ikke?

Har ikke mottatt noe brev om dette!

Bygg-og anlegg har ikke søkt på midler til krattrydding i 2014, Vi har ikke hatt kapasitet, tidligere år så har miljø-og landbruk levert søknad fra Karlsøy kommune.

Svar av: Enhetsleder Dan Øystein Pettersen

 

Spørsmål 12. Hva er status ifm byggekomiteen Stakkvik Havn og havneutbyggingen.

Ordfører, rådmann og leder for plan- og utviklingsenheten har hatt et møte med byggekomiteen. Her ble det enighet om at komiteen skal inviteres til et møte snarest, samtidig som det fastsettes dato for to møter til før jul.

Fungerende rådmann og prosjektleder for Stakkvik havn vil møte i møtene med byggekomiteen.

Prosjektleder for Stakkvik havn vil møte og svare på spørsmål i formannskapet hvis ønskelig.

Status Stakkvik havn er besvart i tertialrapporten som er egen sak i formannskapet 17.09.14.

Svar av: Fung.rådmann Kristian Eldnes

Tips en venn  Skriv ut