Ved 70° finner du  det levende øyriket som ligger i Karlsøy kommune, en times kjøretur nord for Tromsø. Øyriket består av følgende bebodde øyer: Ringvassøy, Vannøy, Reinøy, Rebbenesøy og Karlsøy.

I tillegg er det flere øyer som tidligere har hatt bosetning, men som idag kun har et par feriehus eller hytter, slik som Helgøy og Nord Kvaløy.

Store deler av kommunen er landskapsvernområde, som omfatter blant annet Skipsfjorden på Vannøya, Nord-Kvaløy, Sør-Fugløy, Nord-Fugløy og Grøtøy. Her et det store åpne områder med mulighet for fiske, se sel og kobbe og blant annet oppleve havørn, lundefugler og ærfugler.

About the islands

At 70° degrees north you find Troms Arcticpelago, only an hour drive from the city of Tromsø, in Northern Norway. The Archipelago consists of the following islands: Ringvassøy, Vannøy, Reinøy, Karlsøy, Rebbenesøy and Helgøy.
Most of the islands have a steady population of inhabitants, apart from Helgøy island. A large part of the archipelago is considered a protected area. These areas boasts of local fauna, animals and birds. Among others you can get up close to the white-tip sea eagle, puffins, common eiders, see seals, reindeers and moose.